PAIiIZ szuka inwestorów dla 22 miast

Już 22 miasta zdecydowały się na współpracę z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Umowa gwarantuje samorządom pomoc w ich promocji gospodarczej i zwiększa szanse na pozyskanie inwestorów.

Zambrów, podpisując 6 lipca specjalne porozumienie, dołączył do grona miast współpracujących z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wcześniej, podobne porozumienia podpisały m.in. Białystok, Opole, Iława, Piła, Zamość i Łomża.

- Bliską współpracę z miastami rozpoczęliśmy w 2009 roku w ramach programu „Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej" - wyjaśnia Joanna Wolff, zastępca dyrektora departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ.- Pierwsze umowy podpisaliśmy ze stolicami wschodnich województw, a później rozszerzyliśmy tę ideę na mniejsze miasta. Chodziło nam o wzrost konkurencyjności gospodarczej, a także atrakcyjności inwestycyjnej miast i zwiększenie ich szans na pozyskanie nowych inwestorów - dodaje.

W ramach współpracy agencja przygotowuje samorządy do pozyskania i obsługi nowych inwestorów.

Pierwszy z etapów polega na przygotowaniu ofert i ogólnej informacji gospodarczej oraz opracowaniu baz danych potrzebnych zainteresowanym firmom. Później miasta uczą się promować przygotowaną ofertę pod kątem konkretnych rynków, które wybierają. W trzeciej fazie PAIiIZ pomaga także w obsłudze potencjalnych inwestorów.

- Często odchodzą oni z czym, bo są rozczarowani. By tego uniknąć, dajemy miastom możliwość obsługiwania ich wspólnie. Inicjatywa wychodzi również od samych inwestorów, którzy zgłaszają się do nas i proponujemy im lokalizacje w sprawdzonych miastach, z którymi współpracujemy. Jeśli wiemy, że w danym miejscu zostanie szybko i dobrze obsłużony, tym chętniej mu je oferujemy - dodaje dyrektor.

Szansę otrzymania pomocy mają wszystkie samorządy, które mogą korzystać m.in. z organizowanych przez agencję szkoleń. By móc podpisać porozumienie, muszą one jednak posiadać odpowiednią ofertę inwestycyjną i same wykazywać się aktywnością w poszukiwaniu nowych partnerów.

- Wtedy możemy już tylko im pomagać i przekazywać swoje know-how. Jako agencja rządowa, jesteśmy od tego, żeby wspierać wszystkie samorządy. Nie wszystkie natomiast kwalifikują się do tego, by pozyskać inwestora zagranicznego, stąd te samoistne ograniczenia - podkreśla.

Duże znaczenie dla powodzenia współpracy i pozyskania inwestora zagranicznego ma umiejętność działania władz miasta z lokalnymi przedsiębiorcami.

- Wśród naszych partnerów dobrze radzą sobie m.in. Białystok, Opole czy Iława. Każde z tych miast ma swoje atuty, które należy uwypuklić i odpowiednio promować. Świetnie przygotowana jest także Piła, którą wyróżnia porozumienie z lokalną izbą gospodarczą, czyli okolicznymi firmami. To pokazanie, że nie ważne czy jesteś z zagranicy, czy polski - będziemy cię słuchać. Dzięki bliskiej współpracy z lokalnym biznesem łatwiej dowiedzieć się także, jakich potrzeba pracowników i kogo powinno się kształcić - zauważa Joanna Wolff.

- W tych ciężkich czasach, jeżeli nie dba się o tych inwestorów, którzy są już teraz, to nie pozyska się następnych. Firmy zagraniczne bardzo łatwo docierają do przedsiębiorców w danym mieście i starają się dowiedzieć na własną rękę jak władze ich wspierają. Ważny jest więc ogólny klimat i wzajemne zaufanie - podsumowuje dyrektor.

Bezpośrednie efekty współpracy nie przychodzą od razu. Świadomość tej sytuacji mają także władze miast-partnerów PAIiIZ.

- Utrzymujemy bardzo bliskie relacje. W zeszłym roku zorganizowaliśmy dosyć dużą konferencję gospodarczą, więc staramy się przybliżyć atrakcyjność miasta inwestorom spoza regionu. PAIiIZ wspiera nas także, jeżeli chodzi o oferty nieruchomości - i na swoim portalu, i poprzez Centra Obsługi Inwestora. Staramy się włączać również w inne przedsięwzięcia - mówi Teresa Jakubowska, zastępca dyrektora wydziału rozwoju i funduszy europejskich Urzędu Miasta w Pile.

- Nasze porozumienie podpisaliśmy w zeszłym roku, więc trudno, by w tak krótkim czasie od razu znalazł się inwestor. Liczymy, że pojawią się efekty naszej pracy, ale nie można zakładać, że natychmiast posypią się oferty. Trzeba patrzeć na to realnie. Na razie skupiamy się na promocji miasta jako miejsca dobrego do inwestowania - podsumowuje.

Ze współpracy z agencją zadowolone są także władze Białegostoku, który poza podpisanym porozumieniem, działa także w ramach programu „Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej". Miasto stara się dzięki temu promować swoją strefę ekonomiczną i Park Naukowo-Technologiczny.

- Strefa spotyka się z dużym zainteresowaniem, choć na razie zainwestowały w niej nasze lokalne firmy, które akurat się rozbudowują - wyjaśnia Małgorzata Piekarska, zastępca dyrektora departamentu strategii i rozwoju białostockiego Urzędu Miasta.- Oferta parku będzie w pełni gotowa w przyszłym roku, a obecnie promujemy ją m.in. poprzez możliwość prezentacji na różnego typu imprezach organizowanych przez PAIiIZ - dodaje.

Białystok uczestniczy w kilku projektach. Urzędnicy zadaj sobie jednak sprawę, że samo podpisanie umowy o współpracę z agencją, sukcesu nie załatwi.

- Jeśli chodzi o efekty, to nie wszystko zależy od agencji, ale też od różnych uwarunkowań zewnętrznych, jak np. położenie miasta. Niejednokrotnie może właśnie przez to nie możemy skorzystać z szansy - twierdzi Piekarska..

Już we wrześniu, przy współpracy obu stron, w Białymstoku odbędzie się seminarium dla wszystkich partnerów agencji ze wschodnich województw kraju. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w warsztatach związanych z opracowaniem profesjonalnych ofert inwestycyjnych.

Źródło: Portal Samorządowy

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.