The City - kwiecień 2012

Czas najemców

W roku 2011 podaż powierzchni centrów handlowych na polskim rynku wynosiła blisko 9 mln mkw. Tradycyjne centra handlowe stanowiły 93 proc. całkowitej powierzchni handlowej, natomiast udział powierzchni centrów wyprzedażowych w wolumenie nowoczesnej powierzchni handlowej to jedynie 1 proc. Postanowiliśmy sprawdzić, jacy deweloperzy decydują się na tę niszową gałąź w branży i czy w przyszłości możemy się spodziewać zwiększenia udziału outletów w polskim rynku retail.

O sukcesie centrów handlowych decyduje dobrze dobrany tenat mix, lokalizacja oraz kilka innych kluczowych czynników, wśród nich między innymi nowa funkcja obiektów handlowych, czyli dostarczanie klientom rozrywki. Operator kinowy, kręgielnia, kącik zabaw dla dzieci to już standard, dlatego też zarządcy idą krok dalej, tworząc biblioteki i centra sztuki w swoich obiektach, tak aby przyciągnąć jak największą rzeszę klientów.

O tym, by galeria osiągnęła sukces, w głównej mierze decydują najemcy. Dla najemcy zaś oprócz dobrze skrojonej oferty skierowanej do właściwego klienta bardzo ważny jest sam lokal, w którym prowadzi działalność. Sprawdzamy, jak wygląda i na czym polega specyfika projektowania salonów sprzedaży.

Zostańmy przy najemcach – są oni najważniejszym ogniwem w branży nieruchomości komercyjnych, bez popytu nie będzie podaży. Na przykład podaż nowoczesnej powierzchni biurowej w 8 największych aglomeracjach w kraju wynosi około 6 mln mkw.; co warto zauważyć, wiele nowych obiektów wciąż jest w budowie. Postanowiliśmy zapytać specjalistów z branży o ich prognozy i o to, jakie wyzwania stoją w najbliższym czasie przed najemcami z sektorów biurowego oraz magazynowego i handlowego.

MIPIM to wydarzenie, którego nikomu bliżej przedstawiać nie trzeba, tam po prostu trzeba być. Na łamach tego numeru znajdą Państwo relację z największych targów dla branży nieruchomości komercyjnych.

 

SPIS TREŚCI

WYWIAD
Nowe technologie i innowacje w nieruchomościach
Nowe technologie i innowacje  przyczyniają się często do sukcesu jednych firm i porażki innych. W rozmowie z Hadleyem Deanem, partnerem zarządzającym firmy Colliers International w Europie  Wschodniej oraz Moniką Rajską-Wolińską, partnerem zarządzającym w Colliers International Poland prezentujemy kierunki w jakich zmieniać się będzie rynek nieruchomości poddany wpływom nowych technologii i innowacji......…………6

CENTRA OUTLET
Outlet – nie znaczy gorszy
Rynek centrów outletowych nad Wisłą w stosunku do centrów handlowych wydaje się mało znaczącym segmentem branży. Pozory jednak mylą. Sprawdźmy zatem, jak wygląda sytuacja poszczególnych centrów wyprzedażowych w kraju i deweloperów, którzy zdecydowali się na ich realizację....………..8           

FELIETON
Wpływ akcji marketingowych na footfall galerii
Przed laty dziennikarze sportowi zmawiali się, jaką frekwencję z meczu podadzą w relacji, aby uniknąć kompromitujących rozbieżności. Wiadomo, każde oko widzi inaczej. Dziś nie muszą już tego robić, gdyż stadiony i cały rozwinięty świat jest wszechstronnie opomiarowany. W tym także oczywiście centra handlowe.………13   

CENTRA HANDLOWE
Centra rozrywki unikalną ofertą galerii handlowych
Oferta handlowo-usługowa coraz rzadziej stanowi wyróżnik centrum handlowego. Ze względu na ograniczoną liczbę marek na naszym rynku galerie handlowe oferują bardzo zbliżony tenant mix. Wartość dodana, jaką jest zaoferowanie sposobów spędzania wolnego czasu, czyli oferta kulturalna, sportowa czy rozrywkowa, coraz częściej stanowi o unikalności centrum handlowego...……………14

WYDARZENIA
MIPIM 2012 – targi w wielkim stylu
Cannes jest dość szczególnym  miejscem. Dobrym do podpisywania umów w świetle jupiterów oraz tworzenia atmosfery sprzyjającej do dalszych rozmów i podejmowania decyzji w przyszłości. Rozmowy na jachtach przycumowanych nieopodal Pałacu Festiwalowego, w którym toczą się targi podkreślają tylko tę atmosferę. . ……….18

ARCHITEKTURA
Specyfika projektowania salonów sprzedaży w centrach handlowych
Według ekspertów projektowanie przestrzeni komercyjnych powinno być zawsze oparte na analizie tego, co dana marka i koncept sprzedaży oferują konsumentom. Najważniejsze wartości i idee marki są tym, wokół czego należy skupiać uwagę potencjalnych klientów. Kluczowa wydaje się atmosfera miejsca sprzedaży..………..20

NAJEMCY
Największe wyzwania dla najemców z sektora nieruchomości komercyjnych w 2012 r.
W dobie zawirowań rynkowych i nie tylko inwestorzy i deweloperzy powierzchni komercyjnych mogą nie czuć się pewnie. Koniec końców, firmy zajmujące się zarówno budową powierzchni handlowych, biurowych, jak i magazynowych nie mają racji bytu bez najemców. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie wyzwania czekają najemców obiektów komercyjnych..………..23

FELIETON
Możliwość wypowiedzenia przez najemcę umowy najmu lokalu
Najem jako stosunek prawny o charakterze ciągłym ulega rozwiązaniu na skutek wypowiedzenia lub na skutek upływu czasu, na jaki został zawarty. Umowa najmu zawarta na czas nieoznaczony może zostać wypowiedziana przez każdą ze stron bez podania przyczyny, z zachowaniem terminów wypowiedzenia wskazanych w samej umowie, a w przypadku braku regulacji umownej – w kodeksie cywilnym.………26

WIADOMOŚCI
……………………27

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.