Biblioteka w centrum handlowym

Czy centra handlowe, aby były atrakcyjne dla odwiedzających, powinny skupiać się wyłącznie na rozwijaniu oferty sprzedażowej? Badania przeprowadzane wśród klientów wykazują, że nowy odbiorca oczekuje od obiektów komercyjnych czegoś więcej. Chce móc się z nimi utożsamiać, chce, aby odpowiadały jego stylowi życia, zainteresowaniom. Zmiany zachowań konsumentów w swoim procesie modernizacji uwzględnia należący do EPP Pasaż Grunwaldzki, który przemodelowuje myślenie o centrum i relacji z klientem. 

Podczas procesu modernizacji poza designem duże znaczenie ma dla nas proksemika. Zależało nam, aby nowe strefy żyły, by skłaniały zarówno do interakcji z przestrzenią, jak i jej współużytkownikami. I tak powstała np. przestrzeń bookcrossingu, która – co może zaskakiwać – znalazła się w naszej nowej strefie gastronomicznej. Był to naturalny krok, ponieważ w projekt FOODSTACJI wpisano m.in. bibliotekę, w której zainstalowany został wielkoformatowy regał na książki oraz powstała tu czytelnia. Bezpłatna biblioteka, bo tak najkrócej można określić bookcrossing, odpowiada na potrzeby naszych klientów. Zauważyliśmy, że odwiedzający nas klienci, nie tylko wymieniają książki, ale równie chętnie o nich dyskutują, polecają sobie wybrane tytuły, zasięgają opinii. Nasza biblioteka to miejsce, w którym nie tylko książki się czyta, ale także o nich rozmawia – mówi Paulina Stach, dyrektor Pasażu Grunwaldzkiego.

Zatem chcąc zmienić postrzeganie centrów handlowych, usługi uzupełniające dedykowane klientom, tj. bookcrossing, nie powinny być jedynie rozwiązaniem na ciekawe zagospodarowanie wolnej przestrzeni w obiekcie, ale muszą wpisywać się w jego filozofię   i strategię komunikacji. Tylko wtedy będą wiarygodne i mają szansę funkcjonować.

Pasaż nierozerwalnie łączy się z modą. Naszą misją jest zatem wykreowanie mody na czytanie, na szeroko pojętą kulturę. Czy jest to możliwe? W tym roku jedna z wiodących marek modowych otworzyła ekskluzywny butik z ubraniami i akcesoriami, uzupełniając asortyment o publikacje książkowe. Odbiorcy marki zareagowali bardzo pozytywnie. Naszą bookcrossingową bibliotekę współtworzymy we współpracy z Fundacją Bookcrossing Polska oraz Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli będących organizatorem akcji Cały Wrocław Czyta, które udzieliły nam swojego patronatu. Wyniki czytelnictwa za rok 2018 w Polsce wskazują, że zaledwie 37 proc. respondentów przeczytało 1 książkę. Zależy nam więc na wypromowaniu książki jako „trendy gadżetu”. Dlatego też w FOODSTACJI organizujemy spotkania z autorami czy weekendowe wydarzenia czytelnicze – dodaje Paulina Stach.

Działania CSR i promocja czytania dotyczą również najmłodszych odbiorców. W ramach akcji bookcrossingowej Pasaż zaprasza do współpracy szkoły w regionie. Uczniowie nie tylko wymieniają książki, ale również biorą udział w ciekawych warsztatach z bibliotekarstwa czy kreatywnego pisania. Popularność bookcrossingu wskazuje także na rosnącą tendencję na rynku, zgodnie z którą wypożyczanie to nowe kupowanie, o czym mówią też badania przeprowadzone w 2019 roku przez The State of Fashion.

Czy bookcrossing jest konkurencją dla księgarni? Na pewno nie, ale pokazuje pewien trend, kierunek myślenia klienta, z którym musimy się liczyć. Platformy z muzyką czy filmami przyzwyczaiły konsumenta do korzystania z określonych dóbr okresowo, a nie na stałe. Taki jest trend, który należy uwzględniać podczas tworzenia stref lounge’owych, w których klient może sięgnąć np. po książkę „tu i teraz”. Naszym zadaniem jest zadbanie, aby usługi uzupełniające serwowane przez Pasaż były ciekawe i wartościowe oraz odpowiadały potrzebom klienta – mówi dyrektor centrum.

Idea usług uzupełniających w strefach relaksacyjnych w obiektach handlowych powinna stawiać w centrum zainteresowania odbiorcę, jego oczekiwania oraz relacje z innymi. Komunikacja działań musi opierać się na kluczowym założeniu – interakcji. Z pozoru prosty bookcrossing może stać się krokiem do podjęcia długofalowego dialogu z klientem.

 

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.