Trzy kluczowe aspekty dla najemców z sektora BPO

Green Office, Kraków

Wymagania funkcjonalne i techniczne najemców z branży outsourcingu można sprowadzić do trzech kluczowych płaszczyzn. Są nimi: elastyczność i wydajność powierzchni biurowej oraz bezpieczeństwo działalności - podają autorzy raportu "Firmy z sektora BPO/SSC" z  Jones Lang LaSalle.

W ciągu ostatnich kilku lat Polska osiągnęła pozycję lidera pod względem wielkości zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej i stała się jedną z kluczowych lokalizacji na światowej mapie outsourcingu dla inwestycji tego typu. Według danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), do końca 2012 roku branża będzie zatrudniać już około 100 tysięcy osób. Z kolei, średni roczny wzrost liczby pracowników sektora w latach 2008-2011 wyniósł około 20 proc. Dlatego też, firmy świadczące usługi outsourcingu lub tworzące swoje centra usług w Polsce, stały się głównym motorem napędowym popytu na powierzchnie biurowe w dużych, a nawet mniejszych ośrodkach miejskich na terenie kraju.

Elastyczność powierzchni biurowej

Firmy z branży nowoczesnych usług dla biznesu działają przede wszystkim w przestrzeniach otwartych, tzw. „open space”, przy czym, w przypadku zdecydowanej większości respondentów, powierzchnia biurowa obejmuje wydzielone części przeznaczone na sale konferencyjno-szkoleniowe. W przypadku 37 proc. firm stanowiły one 10 proc. do 20 proc.  powierzchni biura, a dla kolejnych 37 proc. - do 10 proc. całkowitej powierzchni najmu. 

Wydajność biura

Prawie połowa ankietowanych firm (47 proc.) preferuje wskaźnik powierzchni biurowej przypadającej na jednego pracownika na poziomie 7-8 mkw., a dla kolejnych 24 proc. optymalne zagęszczenie powierzchni to 8-9 mkw. W przypadku głównej siedziby firmy, współczynnik ten wynosi przeważnie 11-15 mkw.

Przy większym zagęszczeniu osób na piętrze mogą wystąpić problemy z wentylacją, dlatego też 38,5 proc. firm wymaga wyższej niż standardowa wymiany powietrza (czyli więcej niż 30 m3/osoba/godzina). 61,5 proc. organizacji uważa, że wystarczy standardowa wymiana zgodna z przepisami prawa.  

Oprócz bardziej wydajnej wymiany powierzchnia czy wentylacji, firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych preferują system klimatyzacji (grzanie i chłodzenie) oparty na fancoilach, a zatem klimakonwektorach i większość chciałyby mieć możliwość regulacji temperatury o +/- 3 stopnie Celsjusza od temperatury wyjściowej.

Bezpieczeństwo prowadzonej działalności

Specyfika sektora nowoczesnych usług dla biznesu polega m.in. na szczególnej dbałości o kwestie bezpieczeństwa operacji. Nacisk ten odzwierciedlony jest również w wadze, jaką przywiązują respondenci ankiety do lokalizacji budynku biurowego, która znalazła się wśród trzech głównych aspektów najważniejszych dla najemców. Dla ponad 50 proc. firm nie ma znaczenia czy ich biuro będzie zlokalizowane w centrum czy poza nim, w przypadku dobrze rozwiniętej komunikacji publicznej. Jedna trzecia jednak (36 proc.) preferuje lokalizacje poza centrum, przeważnie w związku z czynnikiem kosztowym. Jedynie 11 proc. firm, które odpowiedziały na ankietę, wybiera lokalizację w centrum, celem ułatwienia dojazdu do pracy pracownikom z różnych części miasta.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa, 43 proc. respondentów ankiety wymaga, aby windy z parkingu podziemnego biurowca kursowały tylko pomiędzy kondygnacjami parkingowymi a parterem, tak by wszystkie osoby wjeżdżające windą z parkingu były kontrolowane przez recepcję budynkową, zanim pojadą na wyższe piętra. Na ten czynnik należy zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania biurowca, ponieważ spełnienie tego typu wymogu najemcy może okazać się niemożliwe lub trudne do spełnienia już po zakończeniu realizacji budynku.

Bezpieczeństwo to również niezależność energetyczna. Firmy z sektora standardowo oczekują dwustronnego zasilania budynku w energią elektryczną. Co w przypadku całkowitego odcięcia zewnętrznego źródła energii? 83 proc. ankietowanych wymaga zapewniania prądu z budynkowego generatora do swoich serwerowni. Co więcej, ponad połowa respondentów preferuje utrzymanie funkcjonalności stanowisk pracy w przypadku awarii zewnętrznego zasilania budynku, a niektórzy najemcy oczekują dodatkowo drugiego, zapasowego generatora w przypadku awarii pierwszego. Dlatego też przygotowanie odpowiedniego miejsca pod generatory prądu jest wymagane na etapie planowania nieruchomości biurowej.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.