Tu jesteś:

Zielone inwestycje Łodzi

Miejski podwórzec, zielone wyspy w centrum -  to nowa propozycja aranżacji publicznej przestrzeni w Łodzi, która przygotowuje się do  organizacji Horticultural Expo w 2024 roku. 

Miejski podwórzec to nowa propozycja aranżacji publicznej przestrzeni w Łodzi, dzisiaj dostrzegalna już w działaniach prywatnych inwestorów, wokół biurowców i centrów usług. 

We wniosku aplikacyjnym o Horticultural Expo prezydent Hanna Zdanowska przekonywała, że Łódź „po spektakularnym upadku doświadcza równie spektakularnego odżycia”, a kluczowe znaczenie dla miasta ma rewitalizacja centrum. Zieloną wystawę w 2024 roku według szacunków odwiedzić mogą ponad 4 miliony osób. 

Ekspozycja ma znaleźć się głównie w parkach Baden-Powella i 3 Maja, ale znacznemu przekształceniu podlegać będą także inne obszary .W planach jest utworzenie szlaku pieszo-rowerowego między łódzkimi parkami i zielonymi projektami, które będą brały udział w imprezie.  

Przemiany dotyczą nie tylko stref zieleni, stopniową rewitalizację przechodzą zabytkowe kamienice. Łódź jest głównym kulturalnym i turystycznym centrum, które walczy o uporanie się ze stereotypem szarego, brudnego i niebezpiecznego miasta. Coraz częściej postrzega się Łódź jako miejsce z unikatową przemysłową historią i zabytkami niespotykanymi w całej Europie. Mowa tu, min. o zabudowie Księżego Młyna, który ma szansę stać się wizytówką miasta. 

Zmianę myślenia widać nie tylko wśród mieszkańców, którzy zapoczątkowali ideę woonerfów (zielonych ulic z uspokojonym ruchem) dzięki budżetowi obywatelskiemu, i władz miasta, które tę ideę ochoczo podchwyciły. Widoczna jest także wśród prywatnych inwestorów, którzy  min. na Księżym Młynie tworzą przestrzenie, łączące pracę z wypoczynkiem. Jedną z nich, w sąsiedztwie parku Źródliska, jest Textorial Park II – drugi etap łódzkiego zespołu biurowego klasy A. Dzięki nowej inwestycji firmy St. Paul's Developments Polska dwa hektary w sercu Księżego Młyna dostaną nowe życie. 

Obok zielonej przestrzeni biurowej znajdzie się także blisko 9 tys. mkw. przestrzeni publicznej wypełnionej zielonymi wyspami.To zasługa wdrożenia przez inwestora idei placemakingu – koncepcji kształtowania przestrzeni publicznej, angażującej lokalną społeczność, sprzyjającą poprawie samopoczucia i budowania więzi sąsiedzkich. 

Za sprawą Textorial Park II ten model projektowania śródmiejskich zespołów, bazujący na lokalnej specyfice miejsca, przywracający społeczny wymiar przestrzeni zurbanizowanych, wykorzystywany już z powodzeniem w Krakowie czy Warszawie, zawita również do Łodzi. Zróżnicowanie funkcje kompleksu biurowo-usługowego sprawią, że miejsce będzie atrakcyjne i aktywne także po godzinach pracy i w weekendy.Nowy miejski campus ma stać się punktem centralnym tej części miasta, wpisującym się w historyczny kontekst miejsca oraz uwzględniającym założenia. 

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×