Tu jesteś:

Sześciu chętnych na Warszawę Gdańską. Jak będzie wyglądał dworzec?

Tak Marvipol widzi nowy dworzec

Sześciu deweloperów odpowiedziało na zaproszenie PKP do negocjacji w sprawie zagospodarowania terenów dworca Warszawa Gdańska. Wśród zainteresowanych są najwięksi gracze na rynku.

Termin składania ofert upłynął w piątek (23 sierpnia) po południu. Kolejarze dostali ich sześć: od Ghelamco, Marvipolu, Echo Investment, HB Reavis z którym budują już wspólnie Dworzec Zachodni oraz Immobelu i Penty. Teraz PKP przejrzy poszczególne koncepcje i wyłoni najlepszych, z którymi będzie prowadzić dalsze rozmowy. – Mamy miesiąc na ocenię i cieszymy się, bo jest z czego wybierać – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik spółki PKP.
Zwycięzca będzie miał do zagospodarowania ponad 4,7 ha terenu wokół dworca kolejowego Warszawa Gdańska. Wartość inwestycji może sięgnąć nawet miliard złotych, a jej realizacja ma szansę ruszyć na przełomie 2014/15 r. W miejsce starego budynku ma powstać nowoczesne centrum przesiadkowe z nowym dworcem i częścią komercyjną.

Czy dworzec zostanie wyburzony i postawiony na nowo? Wokół niego powstaną biurowce, hotele czy część mieszkaniowa? - na te pytania nie ma jeszcze odpowiedzi, bo wszystko zależeć będzie od koncepcji, którą PKP wyłoni jako najlepszą.

Jedną z nich przygotował Marvipol, który obok Gdańskiego posiada już myjnię samochodową Robo Wash Center. Do stworzenia koncepcji architektonicznej przedsięwzięcia zaangażowano pracownię JSK Architekci, młodego architekta Tomasza Smola oraz Towarzystwo Projektowe z prof. Jerzym Porębskim na czele. Powstały w wyniku prac zespołu projekt zakłada rewitalizację całego kwartału Warszawy, otaczającego Dworzec Gdański. Nawiązująca do dorobku A. Romanowicza i P. Szymaniaka stacja kolejowa, zaprojektowane w pobliżu budynki o charakterze mieszkalnym i biurowym oraz plac miejski z kawiarniami i infrastrukturą sprzyjającą wypoczynkowi wykreować tam mają nowe, tętniące życiem miejsce. Dzięki zintegrowaniu stacji kolejowej z metrem, przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz wypożyczalnią rowerów Veturilo, ma być ono optymalnie skomunikowane z resztą miasta. Łączny koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.

– Wiedzieliśmy, że bierzemy udział w tym konkursie po to, aby zaproponować unikalny projekt, stworzony przez najlepszy możliwy zespół. Wspólnie z JSK Architekci, Tomkiem Smolem i Towarzystwem Projektowym założyliśmy, że celem naszej pracy jest zlikwidowanie białej plamy na mapie stolicy, jaka powstała wokół obecnego dworca. Chcemy dać temu miejscu nowe życie, proponując nie tylko wyróżniający się architektonicznie i funkcjonalnie nowy dworzec, ale także budynki o charakterze biurowym i mieszkalnym, z atrakcyjnie zagospodarowaną przestrzenią wokół nich. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, jakie powstanie wokół dworca, ma być rozwiązaniem miejskim nowego typu, opartym nie o zaprojektowanie kolejnych parkingów dla samochodów, ale o wygodną komunikację miejską, wykorzystującą zarówno kolej i metro, jak również autobusy, tramwaje i rowery. Obecny dworzec znajduje się poza komunikacyjnym kręgosłupem miasta a nasza propozycja zakłada nie tylko przywrócenie mu dawnej roli, ale także zapewnia, że będzie on sam na siebie zarabiał – podkreśla Maciej Gnoiński, odpowiedzialny za udział Marvipol SA w konkursie.

Maciej Gnoiński przekonuje, że łącząc funkcje mieszkalne i komercyjne w projekcie realizowanym na terenach przylegających do dworca, PKP i deweloper tchną nowe życie w rejon Dworca Gdańskiego. – Jesteśmy świadomi niebagatelnego wpływu projektu dworca na kierunek rozwoju tej części Warszawy. Mamy duże doświadczenie w rewitalizacji terenów postindustrialnych, przywracaniu ich miastu i jego mieszkańcom. Umiejętne połączenie części mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 35 tys. mkw. z obiektami biurowymi o powierzchni ok. 55 tys. mkw. sprawi, że teren ten nie stanie się „zagłębiem biurowym”, wymierającym po godzinach pracy, a w pełni funkcjonalnym kwartałem Warszawy – dodaje Gnoiński.

Koncepcja architektoniczna nowego Dworca Gdańskiego nawiązywać ma do obiektów dworcowych powojennego modernizmu autorstwa Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, obsługujących stacje kolejowe na linii średnicowej w Warszawie. Dworce te wzniesiono w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku, a należą do nich: Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna. Jak przekonuje architekt Tomasz Smol, doceniony kilka miesięcy temu za opracowanie koncepcji nowego Dworca Zachodniego, architektura projektowanego dworca Warszawa Gdańska opiera się na charakterystycznej dla projektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka zasadzie, w której konstrukcja budynku jest integralnym elementem projektu oraz wpływa bezpośrednio na wyraz architektoniczny obiektu, a sam układ konstrukcyjny jest prosty i czytelny.
– Dach dworca zaprojektowano w konstrukcji wielokrzywiznowej i ukształtowano według tych samych zasad konstrukcji, które były stosowane w projektach dworców na linii średnicowej. Nawiązanie to jest twórczym przetworzeniem tych pomysłów z dodaniem cech i możliwości architektury współczesnej. Co ważne, nasza koncepcja dworca współgra kompozycyjnie z istniejącymi wiatami wyjściowymi obsługującymi przystanki tramwajowe, autobusowe i stację metra autorstwa pracowni APA Kuryłowicz&Associates oraz z wiatami zrealizowanymi na peronach kolejowych – podkreśla Smol.

Sposób ukształtowania bryły budynku podkreśla trzy najważniejsze wejścia do budynku, a tym samym forma dworca odzwierciedla jego funkcjonowanie. Zasadą tą kierowali się Romanowicz i Szymaniak przy projektowaniu swoich obiektów. Projekt nawiązuje również do detalu architektonicznego obecnie istniejącego dworca Warszawa Gdańska, m.in. poprzez zastosowanie charakterystycznych  podziałów zestawów szklanych. Na każdej z trzech elewacji budynku umieszczona jest nazwa stacji, w formie dotychczas znanego Warszawiakom szyldu – czytamy w materiałach Marvipolu.

Do wnętrza dworca prowadzić mają trzy wejścia zaakcentowane poprzez bryłę budynku. Program funkcjonalny dworca obejmuję przestrzenie przeznaczone do obsługi podróżnych, usługi komercyjne związane z obsługą podróżnych oraz pomieszczenia administracyjne dla zarządcy obiektu. Odwiedzający będą mogli skorzystać ze zlokalizowanej na parterze hali operacyjnej dworca, w której znajdą się kasy biletowe, informacja oraz punkt obsługi pasażerów. Bezpośrednio z hali operacyjnej ma być dostęp do usług związanych z obsługą pasażerów jak sklepiki, kioski, piekarnie czy kawiarnie. Poziom podziemny dworca przeznaczony ma zostać na usługi komercyjne.
Zdaniem Marvipolu są one bardzo istotnym założeniem funkcjonalnych dworca, ponieważ pozwolą utrzymać dworzec oraz podnieść jego atrakcyjność. Na niższy poziom dworca (odpowiadający poziomowi istniejącego przejścia podziemnego) prowadzić mają schody ruchome, ewakuacyjne oraz winda. Elementy te znajdą sią w środkowej części hali operacyjnej krytej świetlikiem dachowym. Światło dzienne przenikające przez świetlik ma dodatkowo doświetlić kondygnację podziemną dworca, przeznaczoną na usługi komercyjne. Poziom ten bezpośrednio przylegał będzie do głównego rdzenia węzła integracyjnego w postaci rozbudowanego przejścia podziemnego ze stacją Metra Warszawskiego. Zachowano zasadę funkcjonowania dworca sformułowana przez Arseniusza Romanowicza dotycząca nie przecinania się dróg odjeżdżających i przyjeżdżających wraz z możliwością pominięcia głównej hali operacyjnej dworca.

– Projektowany dworzec jest najistotniejszym elementem założenia przestrzennego zlokalizowanego w pobliżu stacji Warszawa Gdańska. Budynek dworca sąsiaduje z budynkami biurowymi i mieszkalnymi umiejscowionymi w pobliżu nowoprojektowanego placu miejskiego. Przyziemia budynków pełnią funkcje usługowe oraz przylegają bezpośrednio do placu i pierzei ulic. W pobliżu dworca przewidziano parking typu „kiss and ride” oraz postój dla taksówek, a sam dworzec otaczać będą stacje systemu rowerów miejskich Veturilo oraz stojaki dla rowerów prywatnych. Dworzec od strony głównego placu otoczony będzie m.in. ogródkami kawiarniano-restauracyjnymi, sprzyjającymi spędzaniu czasu wolnego w tej okolicy – opisuje Mariusz Rutz, członek zarządu JSK Architekci, pracowni, która ma w swoim dorobku takie realizacje jak Stadion Narodowy w Warszawie czy nowe terminale lotnisk we Wrocławiu i Gdańsku.

– Jesteśmy przekonani, że w sąsiedztwie nowego Dworca Gdańskiego może powstać przestrzeń publiczna, kluczowa dla budowania tożsamości mieszkańców okolicznych dzielnic jak i miasta, a budynek dworca pełnić będzie funkcje drogowskazu i najbardziej rozpoznawalnego elementu krajobrazu miejskiego tej części Warszawy. W świadomości mieszkańców okolicznych dzielnic dworzec stanowić może miejsce spotkań, podobnie jak Rotunda Banku PKO BP przy Rondzie Dmowskiego dla mieszkańców całego miasta. Wierzymy, że zaproponowany przez nas rozpoznawalny i wyrazisty charakter architektury, wpływać będzie na budowanie pozytywnego wizerunku stolicy. Zwiększy też atrakcyjność korzystania z transportu publicznego, wpływając na zmniejszanie ruchu samochodowego w Śródmieściu – zaznacza Maciej Gnoiński, doradca Zarządu Marvipol S.A.

Projekt Marvipolu w liczbach:

- Powierzchnia całkowita Dworca (z podziemiami): 5,2 tys. mkw.
- GLA Dworca: 2,3 tys. mkw.
- Budynki biurowe: 55 tys. mkw. GLA.
- Budynki mieszkalne: 33,8 tys. mkw. PUM, 1,3 tys. mkw. GLA.
- Łączna liczba miejsc postojowych: 1,28 tys.

Zapraszamy do dyskusji na temat zagospodarowania Dworca Gdańskiego na profilu The City na Facebooku. Kolejne koncepcje będziemy przedstawiać sukcesywnie.

 

Koncepcja zagospodarowania Dworca Gdańskiego zgłoszona przez Marvipol

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Razem komentarzy: 1

węzły komunikacyjne

dworzec skorzysta na tym, że chcą tam postawić biura. miejsca dobrze skomunikowane to perełki, każdy chce tam inwestować, zwłaszcza przy takich korkach w Warszawie. dowód na to to Ilmet, który rozbiera UBS, chce inwesować w coś nowego, bardziej nowoczesnego, właśnie w pobliżu metra, autobusów, dworca tak jak to jest i w tym przypadku. im lepsza komunikacja tym większa szansa na nowych najemców. dobrze jeszcze jak okolica na tym zyskuje. w nowym wieżowcu US mają być też punkty usługowe, skwer miejski, fajnie gdyby o okolicach dworca też tak pomyślał. taki projekt powinien wygrać

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×