Tu jesteś:
  • The City
  •  Rynek
  •  Wiadomości
  •  Polskie centra handlowe mają się dobrze - niskiej liczbie pustostanów towarzyszą debiuty nowych marek

Polskie centra handlowe mają się dobrze - niskiej liczbie pustostanów towarzyszą debiuty nowych marek

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) zbadała wskaźnik pustostanów w centrach handlowych. Wyniki są optymistyczne. Całkowity wskaźnik powierzchni niewynajętej dla centrów handlowych w piętnastu miastach utrzymuje się na niskim poziomie i wynosi około 3,5 proc.

Na koniec 2013 roku wskaźnik powierzchni niewynajętych na najniższym poziomie, czyli poniżej 2 proc., zarejestrowano w trzech ośrodkach miejskich: Łodzi, Warszawie i Szczecinie.

- Z badania wynika, że 227 centrów handlowych w największych 15 miastach Polski dysponuje liczbą około 1450 lokali do wynajęcia. Sytuacja jest bardzo zróżnicowana w skali poszczególnych rynków jak i pojedynczych projektów. Obserwowane jest rozwarstwienie pomiędzy projektami, które zostały ostatnio otwarte i wciąż uzupełniają swoją ofertę, oraz starszymi, których poziom wynajmu należy analizować wieloczynnikowo, a które coraz częściej są poddawane zabiegom remodelingu i przebudowy - mówi Agata Czarnecka, Associate Director, Research & Consultancy, CBRE.

W strukturze najemców wszystkich badanych obiektów handlowych dominują sklepy z branży mody (29 rpoc.), usługi (14 proc.) oraz oferujące obuwie i galanterię skórzaną. Aż 58 proc. sieci handlowych wchodzących na polski rynek wybrało na pierwszą lokalizację swoich salonów Warszawę.

- W 2013 r. Polska cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony zagranicznych sieci handlowych. Swój debiut miało blisko 40 nowych marek, w tym luksusowych, takich jak Louis Vuitton, Karl Lagerfeld Woman, czy Armani Jeans. Sklepy z branży mody stanowiły najliczniejszą grupę najemców tradycyjnych centrów handlowych oraz centrów wyprzedażowych, podczas gdy parki handlowe zdominowane były niezmiennie przez sklepy z ofertą wyposażenia wnętrz - Agnieszka Winkler, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.

Najpopularniejszymi centrami handlowymi wśród debiutujących marek okazały się nowo otwarty kompleks Plac Unii City Shopping, Galeria Mokotów, Blue City oraz Arkadia. Zainteresowaniem zagranicznych sieci handlowych cieszyły się również duże obiekty ukończone w 2013 r.: Europa Centralna w Gliwicach, Poznań City Center oraz Galeria Katowicka.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×