Tu jesteś:

Nowa fala otwarć w Polsce

Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Polska przyciąga marki z różnych części Europy. Rośnie znaczenie i udział oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Na popularności zyskują nowe koncepty handlowe i projekty wielofunkcyjne. 

Na koniec III kw. 2017 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,5 mln mkw., z czego 9,6 mln mkw. przypadało na 404 centra handlowe. W III kw. rynek urósł o 145 000 mkw. (134 000 w ramach tylko centrów handlowych). Największe projekty oddane do użytku w minionym kwartale to warszawska Galeria Północna, pierwsza faza (sklep IKEA) centrum handlowego Skende Shopping w Lublinie oraz centrum handlowe Vivo! w Krośnie.

Głównym motorem napędzającym rozwój rynku nieruchomości handlowych jest jednak nie ilość, a jakość oferowanych powierzchni. Dlatego też popularną praktyką jest przebudowa, rozbudowa, modernizacja czy zmiana funkcji istniejących obiektów - np. w centra wyprzedażowe - podkreśla Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL. 

Rośnie też znaczenie sektora Food & Beverage. Już nawet 12,5 proc. powierzchni najmu centrów handlowych w głównych polskich miastach zajmują lokale gastronomiczne. Udział ten będzie rósł m.in. w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i nawyki konsumentów. 

Polski rynek handlowy, z uwagi na rozmiar i rosnącą siłę nabywczą mieszkańców, jest wciąż atrakcyjny dla zagranicznych sieci. W III kw. 2017 r. miało miejsce kilka debiutów, z których najwięcej przypadło na stołeczny rynek. Brytyjska sieć sklepów z zabawkami - Hamleys, dwie rosyjskie marki modowe należące do grupy Melon, Zarina i Love Republic oraz pierwszy niezależny sklep ofertą dla dzieci Newbie (marka KappAhl) otworzyły się w Galerii Północnej. Pierwszy sklep Victoria’s Secret oferujący pełną ofertę tej marki oraz rumuńska marka modowa Nissa zostały otwarte z kolei w Arkadii. 

Do największych transakcji na rynku nieruchomości handlowych w III kwartale należą: sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu przez White Star Real Estate i Legend Eastern Europe (Poland) Limited Partnership na rzecz REICO Česká Spořitelna za ok. 164 mln euro; sprzedaż Galerii Solnej w Inowrocławiu przez Libra Project i Grupę Acteeum do Echo Polska Properties za 55,4 mln euro oraz zakup przez Master Management siedmiu obiektów handlowych w Kutnie, Ciechanowie, Piekarach Śląskich, Józefosławiu, Lubinie, Poznaniu i Szczecinie od Direkt Invest Poland Funds / HBK Service (kwota transakcji nie została ujawniona). 

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce pozostają na stabilnym poziomie 5 proc., a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7 proc.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×