Tu jesteś:

Nadchodzą zmiany w branży e-commerce

Zaledwie 35 proc. Europejczyków robiących zakupy przez Internet ma zaufanie do sprzedawców z innych krajów UE – takie dane przedstawiono w opublikowanej przez Komisję Europejską „Tablicy wyników dla rynków konsumenckich 2013”. Zdaniem KE potrzebne są nowe rozwiązania, dzięki którym konsumenci mogliby robić zakupy z tą samą łatwością i ufnością w całej Unii.Prace nad nimi już trwają.

Zgodnie z założeniami, dyrektywa o prawach konsumentów zostanie wdrożona do nowej ustawy o prawach konsumentów (uchyli ona ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów). Aktualnie trwają prace nad projektem ustawy.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji dostępne są informacje o trwających pracach. Przepisy wdrażające dyrektywę o sprzedaży konsumenckiej (1999/44/WE) zostaną włączone do Kodeksu cywilnego i zintegrowane z kodeksowymi przepisami dotyczącymi rękojmi oraz gwarancji (uchylona zostanie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). Przewidywane rozwiązania powinny ograniczyć wiele problemów z jakimi stykają się konsumenci i sprzedawcy, których źródłem są obecne przepisy dotyczące praw konsumentów znajdujące się w różnych ustawach.

Pierwszym krokiem ma być wprowadzenie mechanizmu ODR – internetowego systemu rozstrzygania sporów. Celem ODR jest ułatwienie rozstrzygania sporów między przedsiębiorcą a konsumentem, związanych z transgraniczną internetową sprzedażą towarów lub świadczeniem usług. Drugi krok stanowi stworzenie jasnych przepisów dotyczących zawierania umów konsumenckich, które zapewnią konsumentowi odpowiednią ochronę. Ponadto istotne jest, aby powstał spójny system odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej.

Wyzwaniem dla e-sklepów będzie duża liczba zmian, które należy wprowadzić w stosunkowo krótkim czasie. Zmiany te dotyczą m.in. nowych obowiązków informacyjnych wobec klientów, wydłużenia czasu, jaki konsument ma na zwrot zakupionego przez Internet towaru bez podania przyczyny (termin ulegnie wydłużeniu z 10 do 14 dni), precyzyjniejszych zapisów dotyczących kosztów ponoszenia przesyłki. Wobec powyższego, modyfikacji ulegną obowiązujące systemy i procedury sprzedażowe.

Polskie sklepy internetowe będą musiały również dostosować się do nowych unijnych przepisów dotyczących alternatywnych metod rozstrzygania sporów (ADR). Wykorzystują one niezależne instytucje pozasądowe rzeczników praw konsumenta, arbitrów, negocjatorów do rozstrzygania sporów między sprzedawcą czy usługodawcą a klientem. Jedno z narzędzi stanowi platforma internetowa (ODR), która ułatwi całą procedurą w przypadku, gdy strony sporu pochodzą z różnych krajów i istnieje między nimi bariera językowa. Platforma ODR zwiększy zaufanie konsumentów do zakupów w Internecie, co jest szczególnie ważne w zakupach trans granicznych.

Nowe przepisy mają  spowodować ujednolicenie zasad prowadzenia e-handlu w całej UE, co będzie szansą dla e-sprzedawców na pozyskanie nowych grup klientów, przede wszystkim zagranicznych.

Właściwe wdrożenie nowych przepisów, dobre przygotowanie przedsiębiorców i otwarcie na system polubownego rozwiązania sporów będą stanowiły o rozwoju branży e-commerce w Polsce.

Źródło: pi.gov.pl

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×