Tu jesteś:

Europa Środkowo-Wschodnia wyprzedza Azję pod względem tempa przyrostu usług BPO

Green Office w Krakowie zrealizowany przez Grupę Buma zajęty przez Motorola Solutions Systems Polska

Ponad 400 centrów usług, ponad 110 000 pracowników, ponad milion metrów kwadratowych powierzchni biurowych zajętych przez firmy z sektora – te liczby odzwierciadlają mocną pozycję Polski jako jednej z najważniejszych na świecie lokalizacji outsourcingowych pod długofalowe projekty – podaje Jones Lang LaSalle w raporcie „Onshore, Nearshore, Offshore: Unsure?”.

Począwszy od 2009 r., Europa Środkowo – Wschodnia jako region pozyskała proporcjonalnie więcej projektów z obszaru SSC niż Azja (według fDi Markets from the Financial Times, 2003-13; FDI inflow of greenfield projects for Shared Services, Technical Support and Customer Contact). Inwestorzy szukając lokalizacji dla swoich nowych oddziałów stawiają na efektywność operacyjną i możliwość rozwoju, odchodząc tym samym od prostej kalkulacji kosztowej. Firmy uruchamiają swoje jednostki bliżej i przekazują im obsługę złożonych projektów z obszaru R&D, tworzenia oprogramowania, HR czy zaawansowanych procesów finansowo – księgowych. Europa Środkowo-Wschodnia wyprzedza Azję pod względem tempa przyrostu zaawansowanych usług.

Na Polskę przypada już 3,4 proc. wszystkich globalnych miejsc pracy w sektorze outsourcingu/offshoringu, co daje jej pierwsze miejsce w regionie Europy Środkowo – Wschodniej, drugie w Europie i szóste na całym świecie (dane fDi Markets, Financial Times). Polska zajmuje również trzecie miejsce, po Chinach i Indiach w rankingu Hackett Group badającym najlepsze lokalizacje dla globalnych centrów usług. Ponadto, to właśnie Polskę, jako jedyny kraj z regionu Europy Środkowo – Wschodniej, analitycy Everest Group zakwalifikowali do dojrzałych rynków, obok Brazylii, Chin i Indii.

– Bardzo mocna pozycja Polski w rankingach i na globalnej mapie lokalizacji dla biznesu jest efektem kombinacji kilku atutów, takich jak dostęp do dobrze wykształconych i doświadczonych kadr, system pomocy publicznej dla inwestycji, sprzyjający klimat inwestycyjny oraz spójność norm prawnych z unijnymi. Należy również wspomnieć o rozwiniętej infrastrukturze, w tym dostępie do nowoczesnych i elastycznych powierzchni biurowych dostosowanych do konkretnych wymagań inwestorów, a także strategicznej lokalizacji geograficznej w dogodnej strefie czasowej oraz rozwiniętej sieci połączeń lotniczych umożliwiających dotarcie w 2-3 godziny do wszystkich głównych miast na kontynencie – komentuje Patricia Lannoije, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, Jones Lang LaSalle.

Sektor usług dla biznesu w Polsce utrzymuje mocną tendencję wzrostową. Jak wynika z danych ABSL, w kraju działa już ponad 400 centrów usług z zagranicznym kapitałem, zatrudniających ponad 110 tys. osób, co stanowi 40 proc. ogółu zatrudnienia w sektorze w Europie Środkowo – Wschodniej. Z analiz ABSL wynika ponadto, że do końca 2013 r. liczba zatrudnionych w branży wzrośnie do 115 tys. – 120 tys. osób. Rozwijają się nowe lokalizacje usługowe, również w mniejszych ośrodkach miejskich.

Co szczególnie istotne, zmienia się skala, zakres i kompleksowość procesów obsługiwanych przez centra usług w Polsce. Siła ciężkości przesunęła się w znaczący sposób w kierunku usług zaawansowanych, co stwarza szereg nowych możliwości rozwoju.

– Obecnie toczy się gra o pozyskanie wysokozaawansowanych procesów przez centra w Polsce. Proces ten zaczął się jakiś czas temu, gdy krajowe jednostki zaczęły rozszerzać zakres oferowanych usług o zadania wymagające doświadczenia, wiedzy i znajomości języków obcych. W tej chwili sięgamy po szeroki wachlarz zagadnień z obszaru tzw. middle office, takich jak m.in. analizy finansowe, kwestie podatkowe, instrumenty finansowe, transfer pricing, zarządzanie ryzykiem finansowym, a przede wszystkim obsługę funduszy inwestycyjnych. W ciągu kilku najbliższych lat Polska może przyciągnąć znaczną pulę usług finansowych z Europy Zachodniej, co może przynieść kolejne 100 tys., dobrze płatnych miejsc pracy dla specjalistów – Jacek Levernes, Prezes ABSL.

Cały raport do pobrania

 2013_Poland_Shoring_Paper_FINAL [1,21 MB]
Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×