Tu jesteś:

Duży deweloper zainteresowany Placem Defilad (galeria)

Wizualizacje (za zgodą) Bose International Planning And Architecture na zlecenie inwestora AIG Lincoln Polska

Zadaszony pasaż z galerią handlową łączący dworzec Warszawa Centralna ze stacją metra Centrum, trzy 100-metrowe wieżowce, a od strony Al. Jerozolimskich rząd eleganckich, przeszklonych budynków – taką koncepcję zabudowy Pl. Defilad miała firma AIG Lincoln Polska. Zrezygnowała, bo koncepcja rozbiła się o plan miejscowy, a o działkę miasto toczy teraz spór z PKP.

AIG Lincoln Polska już w 2005 r. wyraziła zainteresowanie zagospodarowaniem terenu na Placu Defilad, od strony Al. Jerozolimskich. To ścisłe centrum miasta, w samym sąsiedztwie PKiN. Międzynarodowa pracownia Bose International Planning And Architecture stworzyła na zlecenie firmy wstępną koncepcję architektoniczną. Pierwszy rząd budynków miał dorównać wysokością (do 26 metrów) kamienicom po drugiej stronie ulicy. Kolejny miałby 36 metrów, a za nim – na odcinku pomiędzy ul. Marszałkowską i ul. Emilii Plater – stanęłyby dwa lub nawet trzy 100-metrowe wieżowce. Znalazłyby się w nich biura lub apartamenty. Zadaszony, szklany pasaż handlowy połączyłby Dworzec Centralny ze stacją metra Centrum.
– Połączenie funkcji mieszkaniowych, biurowych, kulturalnych, usługowych i handlowych nadałyby ścisłemu centrum miasta nowe, tętniące życiem i energią oblicze – mówi Mirosław Szydelski, dyrektor inwestycyjny AIG Lincoln Polska. Firma wskazywała na konieczność modernizacji infrastruktury tunelu średnicowego, osłabienia dominacji budynku PKiN i stworzenia spójnej architektury wzdłuż całej południowej Al. Jerozolimskich. Koncepcja i chęć inwestowania rozbiła się o plan miejscowy. Dokument był uchwalany dwukrotnie w 2006 r. i w 2010 r. Za każdym razem inwestor składał do niego uwagi, ale miasto prawie w ogóle ich nie uwzględniło. Obszar został podzielony w planie na trzy niezależne działki, przeznaczone do zabudowy przez różnych inwestorów.
– Naszym zdaniem ten teren wymaga spójnej zabudowy, zgodnej ze zintegrowaną koncepcją architektoniczną oraz uwzględniającą konieczność poniesienia dużych nakładów na infrastrukturę, niemożliwą do zrealizowania osobno dla każdej działki – mówi Mirosław Szydelski. AIG Lincoln Polska na razie zrezygnowała z planów inwestowania na Pl. Defilad, ale nie wyklucza, że do nich wróci. Najpierw jednak muszą zostać uregulowane sprawy własnościowe.
O 1,5-hektarową działkę wzdłuż Jerozolimskich Ratusz toczy spór sądowy ze spółką PKP, która chce zasiedzieć grunt. To prawdopodobnie jedyny teren na Pl. Defilad, do którego nie ma roszczeń. – Według mnie trzeba poszukać prywatnych inwestorów, którzy będą mieli pomysł i zasób, żeby działkę na pl. Defilad zagospodarować. To nie powinno być trudne, ponieważ nie ma tam roszczeń. A nie ma roszczeń, bo zawsze była tam kolej – powiedział miesiąc temu Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP w wywiadzie udzielonym magazynowi The City. Projekty z deweloperami kolejarze realizują w całej Polsce, np. z HB Reavis na Dworcu Warszawa Zachodnia. AIG nie wyklucza podobnej współpracy.

Duży deweloper zainteresowany Placem Defilad (galeria)

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×