Tu jesteś:

Dobry rok na rynku handlowym

Międzynarodowa firma doradcza JLL podsumowała rok 2015 na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Na początku grudnia 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71 proc.) przypadało na centra handlowe; 3,5 mln mkw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,2 mln mkw. (2 proc.) na centra wyprzedażowe. Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 202 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 262 mkw.

- To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 000 mkw. - o 33 proc. więcej niż w 2014 roku. Obecnie w budowie jest 566 000 mkw., z czego 94 proc. przypada na centra handlowe. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje o debiutach i ekspansjach. – komentuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL

W 2015 otworzyło się kilka ciekawych obiektów, a kilka bardzo dużych jest w budowie w głównych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Trójmiasto. W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 mkw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC - Galerii Wilanów (61 000 mkw.) trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

Najgłośniejszym modowym debiutem na polskim rynku handlowym był Superdry. W tym roku do Polski weszły również takie marki modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny oraz sportowe Decimas i Courir. Rozwinęła się również oferta fitnessowa (Fitness24Seven). Otworzyły się pierwsze sklepy Ecco Leather Goods, Origins, Paul, Fuddruckers, Loake, Dairy Queen, Bi1 czy Benihana.

W okresie od 1 stycznia do początku grudnia 2015 inwestorzy byli najbardziej aktywni w segmencie handlowym – właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ok. 1,725 mld euro. To najlepszy wynik na rynku handlowym od czasu rekordowego rezultatu zarejestrowanego w 2006 r.

- Największe tegoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż centrum handlowego Riviera w Gdyni za 291 – 300 mln euro oraz Starego Browaru w Poznaniu. Inwestorzy handlowi interesują się w największym stopniu produktami typu ‘prime’ w głównych aglomeracjach, jednak obiekty o mocnej pozycji na mniejszych rynkach również znajdują nabywców, czego przykładem są tegoroczne transakcje sprzedaży Karolinki w Opolu, Pogorii w Dąbrowie Górniczej, Focus Park w Rybniku, Solaris w Opolu, CH Platan w Zabrzu, czy Sarniego Stoku i Sfery w Bielsku – Białej. – informuje Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×