Tu jesteś:

Aglomeracje wracają do łask deweloperów

Według najnowszego raportu DTZ – Property Times – Rynek Handlowy w Polsce w I połowie 2015 roku, rynek nowoczesnych nieruchomości handlowych w Polsce powiększył się o 183 tysiące  mkw. nowej powierzchni w siedmiu nowych obiektach i dziewięciu rozbudowach nieruchomości już istniejących.  Obecnie w budowie jest 867 tys. mkw. nowej powierzchni, z planowanymi datami otwarcia do końca 2017 roku. Deweloperzy są wyraźnie zainteresowani powrotem do aglomeracji, gdzie ma powstać 60 proc. nowej powierzchni.

Centrum handlowe to nadal dominujący format, stanowiący 83 proc. nowo oddanej powierzchni. Nowe obiekty otwarto w mniejszych miastach regionalnych (200-400 tys. mieszkańców) i małych miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, np. Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim, Corso w Świnoujściu, Galeria Sanok w Sanoku, Galeria Głowno w Głownie, Era Park w Wieluniu.

Zdecydowanie mniejsze jest zainteresowanie deweloperów formatem dużych parków handlowych. Natomiast małe obiekty handlowe w formie tzw. strip mall czy parku handlowego stały się popularnym formatem realizowanym w małych miastach lub gęsto zaludnionych osiedlach największych aglomeracji. Ten segment rynku wyraźnie się umacnia i w ciągu najbliższych 2,5 roku spodziewana podaż może osiągnąć nawet 250 tys. mkw. powierzchni najmu.

Obecnie w budowie jest 867 tys. mkw. nowej powierzchni, z datami otwarcia planowanymi do końca 2017 r. Mimo dużego nasycenia rynku, deweloperzy najwyraźniej nie tracą zainteresowania największymi aglomeracjami. Ponad 60 proc. budowanej powierzchni przypada na osiem największych miast, a kolejne 17 proc. – na miasta o populacji 200-400 tys. mieszkańców.

Największymi inwestycjami handlowymi realizowanymi obecnie w Polsce są centrum Posnania w Poznaniu, Wroclavia we Wrocławiu, Forum Gdańsk w Gdańsku, Zielone Arkady w Bydgoszczy i Sukcesja w Łodzi.

Jeszcze w tym roku spodziewamy się dostarczenia na rynek dużej ilości nowej powierzchni handlowej (481 tys. mkw.). Niemal połowa zasobów dostarczonych w II poł. 2015 roku trafi na rynki największych aglomeracji, zarówno jeśli chodzi o otwarcia nowych obiektów, jak i rozbudowę już istniejących.

Średnie stopy pustostanów w centrach handlowych dla ośmiu największych aglomeracji pozostają na stabilnie niskim poziomie ok. 3 proc. Najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w Warszawie i Szczecinie. W miastach o populacji między 200 a 400 tys. mieszkańców średni wskaźnik powierzchni niewynajętej przekroczył 4 proc. Alarmującą sytuację obserwujemy w Radomiu, Częstochowie i Bydgoszczy, gdzie poziom wynajęcia centrów handlowych spadł poniżej 95 proc.

Większość dostarczonych na rynek w ubiegłym roku nowych centrów i parków handlowych w dniu otwarcia była wynajęta w ponad 90 proc., co wskazuje na ostrożniejsze podejście inwestorów do planowania przedsięwzięć inwestycyjnych.

Podobnie do sytuacji w 2014 r., w pierwszej połowie 2015 r. czynsze za lokale handlowe w najlepszych centrach handlowych pozostawały na stabilnym poziomie i sięgały 90-100 euro za metr kwadratowy miesięcznie dla najlepszych centrów handlowych w Warszawie oraz 43-55 euro za metr kwadratowy w innych dużych aglomeracjach.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×