Tu jesteś:

Zdążyć przed internetem

Deweloperzy i zarządcy centrów handlowych twierdzą, że dynamiczny rozwój handlu online to naturalny etap rozwoju rynku, a nie zagrożenie dla przyszłości budowanych i zarządzanych przez nich obiektów. Tymczasem sieci handlowe otwierają kolejne sklepy w internecie.

Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Jeszcze kilka lat temu Polacy przez internet kupowali przede wszystkim książki, płyty i AGD. Dzisiaj coraz większe udziały w e-sprzedaży notują sklepy odzieżowe, z artykułami dziecięcymi, a nawet spożywczymi.

Blisko 72 proc. przebadanych przez Gemius na zlecenie e-Commerce Polska internautów deklaruje, że miało kiedykolwiek okazję zrobić zakupy online, a 20 proc. z nich zakupy w sieci robi minimum kilka razy w miesiącu. Co piąty z ankietowanych kupujących online deklaruje, że w przyszłości zamierza zwiększyć częstotliwość zakupów robionych przez internet. Decydujemy się na zakupy w sieci, bo są tańsze, szybsze i wygodniejsze, a zamówienie można złożyć o dowolnej porze. Kusząca jest też możliwość dostawy do domu. Część internautów korzysta z serwisów innych, niż polskie – 15 proc. kupujących przez internet robi zakupy w zagranicznych e-sklepach, a 11 proc. bierze udział w zagranicznych aukcjach internetowych.

Ciuchy się obronią

Rozwój internetu najbardziej dotyka elektromarkety handlujące sprzętem komputerowym, RTV i AGD. Coraz częściej się zdarza, że klienci sprawdzają ofertę w sklepach online, potem idą do salonu, oglądają produkty i wracają do swoich komputerów, żeby dokonać zakupu. Nic więc dziwnego, że sieć RTV Euro AGD zainicjowała już nowy format mniejszych sklepów pokazowych (ok. 200 mkw.). Jesienią ubiegłego roku zadebiutowały sklepy internetowe Saturn i MediaMarkt należące do spółki Media Saturn Holding. Zakupy zrobione online klienci mogą odebrać w wybranym markecie albo zamówić z dostawą do domu.
Podobny trend w swojej pracy zauważa Magda Chachulska, dyrektor Asset Managment w Neinver Polska. – Takie branże, jak RTV/AGD czy sportowa preferują  mniejsze powierzchnie, zdając sobie sprawę, że klienci potraktują ich sklep jak showroom. Tworzą mniejsze, ale wygodniejsze dla klientów sklepy, z większą liczbą atrakcji, nastawionych na doświadczenie i zapoznanie się z produktem – twierdzi Chachulska.

Polacy coraz chętniej przez internet kupują również żywność. W konsekwencji swoje e-sklepy mają już największe sieci funkcjonujące na naszym rynku, jak : Auchan, Tesco, Alma czy Piotr i Paweł. Według danych Gemius, odsetek internautów kupujących artykuły spożywcze online wzrósł z 8 do 13 proc. w porównaniu z 2012 r. Konsumenci najczęściej korzystali ze sklepów: Alma24.pl, Ezakupytesco.pl oraz E-piotripawel.pl.

Respondenci GfK Polonia deklarują, że w internecie kupują: odzież i obuwie (55 proc.), multimedia i zabawki (50 proc.), kosmetyki i perfumy (45 proc.), małe AGD i sprzęt elektroniczny (43 proc.). – Wyniki te nie oznaczają, że np. dla 55 proc. populacji wszystkie potrzeby zakupowe związane z ubraniem się realizowane są tylko dzięki zakupom internetowym. Oznacza to, że 55 proc. populacji miało styczność z zakupami online – wyjaśnia Przemysław Dwojak, dyrektor działu badań klientów i strategii sprzedaży w GfK Polonia. – W aglomeracji warszawskiej 80 proc. mieszkańców regularnie robi zakupy modowe w centrach handlowych i jednocześnie ok. 45 proc. konsumentów przyznaje się do kupowania odzieży w hipermarketach, sklepach sportowych oraz właśnie w internecie. Co to oznacza? Że konsumenci kupują modę wszędzie, gdzie znajdą dla siebie okazję. 

A sklepy modowe to znakomita większość najemców w centrach handlowych i jak twierdzi Beata Kokeli, senior dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE, nie słabnie zainteresowanie wynajmem powierzchni wśród najemców z tego segmentu. – Największe grupy, jak LPP albo Inditex, w ogóle nie zmniejszają powierzchni swoich sklepów, a wręcz przeciwnie. Inditex otwiera coraz większe lokale, np. Bershka, która do tej pory działała na powierzchni do 350–400 mkw., teraz wynajmuje 600–700 mkw. Smyk buduje megastory – wylicza Kokeli...

Cały tekst mogą Państwo przeczytać w  Almanachu CH 2013/2014

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×