Tu jesteś:

Zagraniczne debiuty w nowych centrach handlowych

Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Po oddaniu do użytku ok. 135 tys. mkw. w ostatnich trzech miesiącach, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec III kw. 2017 r. wyniosły około 11,3 mln mkw. W budowie wciąż znajduje się ok. 620 tys. mkw., z czego 29 proc. ma trafić na rynek jeszcze w tym roku. Pozwala to oszacować, że całkowita podaż w 2017 r. wyniesie 350 tys. mkw. – wynika z najnowszego raportu Colliers International.

W III kwartale br. oddano do użytku trzy nowe centra handlowe, co stanowiło 88,5 proc. kwartalnej podaży. Pozostały udział stanowiły rozbudowy. Największym obiektem ukończonym w minionym okresie była Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), a kolejnymi - IKEA Lublin I faza (33,5 tys. mkw.) i Vivo! Krosno (21,2 tys. mkw.).

W III kwartale br. w Polsce odnotowano debiuty kilkunastu sieci handlowych. Część z nich - sieć Hamleys, rosyjskie marki z Melon Fashion Group (Love Republic i Zarina) oraz nowe koncepty sportowej sieci 4F – 4Faces i KappAhl – newbie (art. dla niemowląt) otworzyło swoje sklepy w Galerii Północnej. Ważnym wydarzaniem było otwarcie pierwszego sklepu Victoria’s Secret z pełną ofertą w warszawskiej Arkadii. W tej galerii zadebiutowała także rumuńska marka modowa Nissa. Swoją decyzję o wyjściu z Polski ogłosiła natomiast sieć Springfield.

— Kolejna fala debiutów sieci handlowych na polskim rynku spodziewana jest w IV kwartale br. i związana będzie z otwarciem centrum handlowego Wroclavia. We Wrocławiu pojawią się między innymi hiszpańska sieć odzieżowa Sfera, ukraińska Goldi i nowy koncept gastronomiczny firmy AmRest - Blue Frog — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Wciąż trwa ekspansja polskich sieci na rynkach zagranicznych. Wydarzeniem kwartału było otwarcie pierwszego sklepu Reserved w Londynie, przy Oxford Street. Sieć uruchomiła jednocześnie sprzedaż on-line na rynku brytyjskim.

Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach wyniósł 4,1 proc. Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (2,6 proc.), z kolei najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Katowicach (5,9 proc.). Wśród miast dużych (150 tys. - 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (10,9 proc.), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3 proc.).

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×