Tu jesteś:

Rynek powierzchni handlowych wraca na ścieżkę wzrostu

CH Łacina - wizualizacja.

Według raportu przygotowanego przez CBRE - silny i stabilny popyt wewnętrzny, niskie zadłużenie gospodarstw ora zdobre wyniki gospodarcze Polski tworzą z naszego kraju jeden z najatrakcyjniejszych rynków inwestycyjnych w Europie. Zauważyły to zarówno zagraniczne fundusze inwestycyjne, które poszukują u nas nieruchomości handlowych, jak i deweloperzy planujący budowę kolejnych centrów oraz sieci, dla których Polska to drugi po Niemczech najbardziej pożądany kraj ekspansji.

Z danych zawartych w raporcie CB Richard Ellis wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji,powrócił na ścieżkę dynamicznego rozwoju. W połowie 2011 roku w Polsce było ponad  8,5 miliona mkw. powierzchni handlowych w 370 projektach zlokalizowanych w całym kraju. W związku z faktem,że dostępna oferta handlowa pozostaje nadal niekompletna, istnieje mała dywersyfikacja formatów oraz słaba konkurencja ze strony ulic handlowych, rynek charakteryzuje duży potencjał rozwojowy (w Polsce na 1,000 mieszkańców przypada tylko 225 mkw. powierzchni handlowej).

Rynek centrów handlowych ulega silnym zmianom, co obrazuje choćby wielkość nowych centrów. Tylko trzy spośród projektów oddanych od połowy 2010 roku to centra duże (Gemini Park Tarnów, Galeria Victoria w Wałbrzychu oraz Galeria Słoneczna w Radomiu), nie licząc właśnie otwartej rozbudowy centrum Echo w Kielcach. Deweloperzy coraz częściej budują w miastach średnich i małych, a nowa fala flagowych projektów powraca do dużych miast. Europa Centralna, Galeria Katowicka, poznańska Łacina czy Poznań Główny powstają na największych rynkach handlowych Polski. Patrząc na plany inwestorów takich jak Apsys Polska, Helical Poland, Neinver czy TriGranit Development, można wywnioskować, że rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w największych polskich miastach nie jest jeszcze nasycony. Zarówno w Warszawie, jak i Krakowie, Poznaniu, Trójmieście czy Wrocławiu można jeszcze z sukcesem otwierać nowe centra handlowe. Jednak ich lokalizacja i mix najemców muszą przynosić klientom wartość dodaną, dlatego deweloperzy ściągają do swoich projektów nowe marki, rewitalizują dworce kolejowe i wprowadzają nowatorskie rozwiązania architektoniczne.

Jak twierdzą autorzy raportu w chwili obecnej to nie popyt klientów ani rynek deweloperski, a rynek najemców jest elementem hamującym rozwój polskiego rynku powierzchni handlowych. Ograniczona liczba najemców sieciowych oraz słabość najemców lokalnych, którym bardzo trudno jest przekroczyć próg finansowania, jaki wiąże się z wejściem do nowoczesnych projektów handlowych, skutkuje brakiem odpowiedniej liczby chętnych na powierzchnię w centrach i w konsekwencji umacnianiem się rynku najemcy.

Źródło: CB Richard Ellis

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×