Tu jesteś:

Polskie marki kontynuują ekspansję

tarasy Zamkowe w Lublinie

Rynek centrów handlowych w I kw. br. urósł o 94 tys. mkw. Dominowały rozbudowy istniejących projektów zmieniające układ sił na lokalnych rynkach. Zwiększa się dostępność popularnych marek w coraz mniejszych miastach – wynika z raportu JLL.

Pod koniec I kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi 12,47 mln mkw. W ramach centrów handlowych jest to 8,89 mln mkw., w parkach i wielkopowierzchniowych i magazynach handlowych - 3,39 mln mkw., a w centrach wyprzedażowych - 0,19 mln mkw.

W I kw. ukończono budowę kilku projektów, a podaż centrów handlowych wzrosła o 94 tys. mkw. Tylko Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw. mkw.) to zbudowany całkowicie od nowa obiekt, pozostałe to rozbudowy istniejących centrów handlowych, takich jak CH Ogrody w Elblągu, Magnolia Park we Wrocławiu, Atrium Copernicus w Toruniu oraz Rondo w Bydgoszczy.

Równolegle rozwijał się format parków handlowych. W I kw. otwarto dwa takie obiekty, oba o powierzchni 6 000 mkw.: Galeria Głowno i Era Park Wieluń.

Poziom pustostanów w największych miastach oscyluje między niskim a umiarkowanym. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, czyli Poznań i Wrocław (odpowiednio 4 proc. i 3,2 proc.). Na przeciwnym biegunie jest Warszawa (1,4 proc.).

Popyt na powierzchnie handlowe ze strony rodzimych marek pozostaje umiarkowanie wysoki, zwłaszcza ze strony dużych graczy, takich jak grupa LPP czy CCC, które kontynuują swoją ekspansję w całym kraju. Najpopularniejsze marki zagraniczne są wciąż selektywne w wyborze nowych lokalizacji, jednak jednocześnie rozwijają sieć sprzedaży w coraz mniejszych miastach.

Na większości rynków lokalnych poziom czynszów pozostaje stabilny. Nie dotyczy to Warszawy, gdzie odnotowano wzrost stawek w najlepiej funkcjonujących obiektach. W ciągu ostatnich miesięcy zarejestrowano wzrost czynszów prime do 110 euro za mkw. miesięcznie.

Największymi transakcjami w I kw. były: zakup Sarniego Stoku w Bielsku-Białej przez Union Investment (wartość poufna) oraz zakup przez Rockcastle centrum Solaris w Opolu za ok. 52 mln euro.

 

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×