Tu jesteś:

Polska w pierwszej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla sieci sklepów

Polska po raz pierwszy znalazła się w czołowej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych, według tegorocznej edycji raportu “Globalizacja handlu detalicznego” opublikowanego właśnie przez CBRE.

Coroczne badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendy w globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast. Według raportu CBRE, detaliści kontynuowali w 2011 roku ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74 proc. krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w zeszłym roku liczbę swoich sklepów o 2,1 proc., podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej.

Polska, w której obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała z miejsca 22. w 2011 roku na pozycję 19. w 2012 roku wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów. Jest to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 roku i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 roku. Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.

Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast. Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 000 dolarów na osobę rocznie, czyli blisko 10 000 zł, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt, który powinien przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje się na 1 miejscu w rankingach, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5 proc.), zaraz przed Chinami (47,2 proc.), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce w rankingach. Rosja (44,5 proc.), Włochy (43 proc.) oraz Arabia Saudyjska (41,1proc.) zamykają czołową dziesiątkę.

Wśród miast uznanych za najbardziej atrakcyjne przez sieci handlowe Londyn odzyskał niekwestionowane pierwsze miejsce (55,5 proc.) po tym jak w zeszłym roku musiał dzielić się nim z Dubajem. Londyn wciąż jest głównym przyczółkiem w Europie dla sieci, które planują ekspansję w Europie. Pomimo, że Dubaj (53,8 proc.) nadal pozostaje miastem atrakcyjnym z punktu widzenia globalnych sieci handlowych, spadł na drugie miejsce z powodu niewielkiej grupy detalistów, którzy wycofali się z tego rynku. Nowy Jork (43,9 proc.) utrzymuje się na trzeciej pozycji, podczas gdy Moskwa (43,7 proc.) awansuje w rankingach po pojawieniu się w 2011 roku na tym rynku kilku nowych sieci i w rezultacie zajmuje czwarte miejsce wspólnie z Paryżem (43,7 proc.) zaraz przed Hong Kongiem (40,5 proc.). Warszawa (30,2 proc.), jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta, jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.  

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×