Tu jesteś:

PRCH Retail Research Forum: Zmiany na rynku nieruchomości handlowych w 2019 roku

Zmiany na rynku nieruchomości handlowych przedstawili eksperci PRCH Retail Research Forum. W skład tej grupy wchodzą przedstawiciele firm: GfK, Knight Frank, Cushman & Wakefield, Cresa, BNP Paribas, Metro Properties i Savills. Publikacja PRCH Retail Research Forum H2 2019 to kompendium wiedzy na temat najważniejszych danych o rynku centrów handlowych w Polsce. Traktuje o podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, strukturze rynku, nasyceniu powierzchnią handlową, inwestycjach oraz najnowszych trendach.

W ubiegłym roku powierzchnia handlowa zwiększyła się o 2,3 % (obecnie 12,4 mln mkw. GLA). Zwiększył się udział powierzchni parków handlowych. W latach 2014 - 2019 dynamika wzrostu wyniosła 33%. W 2019 roku deweloperzy oddali do użytku 268 000 mkw. GLA nowej powierzchni handlowej. W sumie to 16 nowych obiektów handlowych w całej Polsce. Największym i najbardziej oczekiwanym otwarciem 2019 roku było otwarcie Galerii Młociny (76 000 mkw. GLA). Wśród większych nowo wybudowanych obiektów handlowych wymienić należy także Starą Ujeżdżalnię w Jarosławiu (28 500 mkw. GLA), Silesia Outlet w Gliwicach (12 000 mkw GLA), a także Tkalnię w Pabianicach (12 000 mkw. GLA).

W 2019 roku kontynuowany był również trend związany z rozbudową istniejących już obiektów handlowych. Stanowiły one około 25% całej nowej podaży oddanej do użytku w minionym roku. Dwie największe rozbudowy jakie ukończone zostały w 2019 roku to powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16 500 mkw. GLA oraz Centrum Handlowego Janki o 12 000 mkw. GLA. Co ważne, oprócz dwóch wspomnianych rozbudów, w 2019 roku ukończono aż 15 innych modernizacji i przebudów obiektów - od 1000 do 9000 mkw. GLA.

Obecnie w budowie znajduje się około 420 000 mkw. GLA, z czego ponad 70% nowej podaży stanowią obiekty handlowo-usługowe w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. 95% tej powierzchni to obiekty nowe. W 2019 roku ponad 20 nowych marek rozpoczęło działalność na polskim rynku, m.in. takie marki, jak: Sloggi, MyShoes czy Under Armour. Pożegnaliśmy za to m.in. marki Zarina, Cubus i New Look.

W zakresie wskaźników odwiedzalności, a także obrotów centrów handlowych sytuacja jest stabilna. Średnia miesięczna liczba odwiedzin w centrach handlowych była o 4% wyższa od średniej z 2018 roku. Rekordowym miesiącem był grudzień, kiedy to liczba odwiedzin w centrach handlowych była wyższa o 28% wobec średniej z całego roku.

Po trudnym 2018 roku, w którym weszło w życie ograniczenie handlu w niedziele, ustabilizowały się również wskaźniki obrotów. W 2019 roku notowaliśmy średnio 1% wzrost wobec roku poprzedniego. Wskaźnik obrotów był zróżnicowany w zależności od wielkości i usytuowania obiektów. Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na dwie kategorie handlowe, które zanotowały największe wzrosty - kategoria rozrywkowa, po wyraźnych kłopotach w 2018 roku, zanotowała na koniec 2019 wzrost na poziomie 12%, a także gastronomia notująca w ubiegłym roku wzrost na poziomie 10%.

W 2019 wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości komercyjne wyniosła ponad 7,6 mld euro. W samym sektorze handlowym było to 1,9 mld euro. Zdaniem ekspertów, to dobry wynik, porównywalny do dobrze ocenianych lat 2015-2017.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×