Tu jesteś:

Miasta o najwyższym potencjale handlowym wg Colliersa

Mapa Colliers International w formie infografiki wskazuje na mniejsze miasta z najwyższym potencjałem handlowym

Colliers International opublikował podsumowanie raportu „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski”. Mapa w formie infografiki wskazuje na mniejsze miasta z najwyższym potencjałem handlowym.

Raport zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności z przedziału 30 – 100 tys. Miasta zostały przeanalizowane pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia czy siła nabywcza mieszkańców. Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne.

Według Colliers International w województwie mazowieckim największym potencjałem handlowym wyróżniają się Sochaczew, Pruszków, Otwock i Grodzisk Mazowiecki a w łódzkim Kutno i Zgierz. W województwie śląskim to Racibórz i Cieszyn zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych, przy czym konurbacja górnośląska, w skład której wchodzi ponad 20 miast położonych w bliskiej odległości od siebie i dobrze skomunikowanych, została potraktowana jako jeden rynek. W województwie małopolskim wysokim potencjałem charakteryzuje się Nowy Targ. Ciekawym przypadkiem jest Zakopane. Choć miasto plasuje się w grupie poniżej 30 tys. mieszkańców, liczba turystów przyjeżdżających do Zakopanego przewyższa ją kilkukrotnie. Wzmożony ruch turystyczny sprzyja rozwojowi handlu i przyciąga międzynarodowe marki.

Przygraniczne położenie województw dolnośląskiego i opolskiego może wpływać pozytywnie na potencjał handlowy miast z tego regionu. Przykładem może być rozwinięty rynek handlowy w Zgorzelecu, w którym centra handlowe kierują swoją ofertę także do niemieckich klientów. Wyjątkowym miastem jest także Lubin ze względu na bardzo wysoką siłę nabywczą mieszkańców (wyższa o ponad 30 proc. od średniej krajowej), a także Nysa, w której na chwilę obecną brak jest nowoczesnego centrum handlowego.

Według Colliers International województwa wschodniej części Polski: lubelskie, podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie charakteryzują się najniższą wartością siły nabywczej w kraju i w związku z tym planowane w tym regionie inwestycje wymagają szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do możliwości lokalnych rynków. W województwie lubelskim na uwagę zasługują Puławy i Łuków, w podkarpackim, miastem o najwyższym potencjale handlowym jest Sanok, a w podlaskim – Augustów.

Analizie poddano też 13 miast z kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Na ich podstawie został określony potencjał handlowy miast tego regionu, przy czym tylko Giżycko charakteryzowało się wysokim potencjałem handlowym.
W zachodniopomorskim najwyższą ocenę otrzymały Kołobrzeg i Świnoujście. Pomijając korzystne parametry społeczno-ekonomiczne Kołobrzegu i Świnoujścia, miasta te są także popularną destynacją niemieckich pensjonariuszy, którzy korzystają z bogatej oferty sanatoryjnej obu kurortów. Poza tym, w miastach tych na dzień dzisiejszy nie ma nowoczesnego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 5000 mkw. W województwach wielkopolskim i lubuskim nie zidentyfikowano miast o wysokim potencjale inwestycyjnym.

Mapa do pobrania

Colliers International opublikował podsumowanie raportu „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski”

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×