Tu jesteś:

JLL o prognozach dla handlu

Europa Centralna

Wzrost liczby otwarć na rynku powierzchni handlowych w 2013, Polska Wschodnia nadrabia zaległości - eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2013 r.

W I kw. 2013 r. do użytku oddano ponad 54 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w trzech centrach handlowych – Europie Centralnej w Gliwicach, Galerii Veneda w Łomży oraz Galerii MM w Poznaniu. Był to jedynie przedsmak tego, co czeka rynek w tym roku. Z danych Jones Lang LaSalle wynika bowiem, że w 2013 r. ukończone zostanie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej – najwięcej od 2009 r. Jeśli te założenia zostaną zrealizowane, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem wielkości dostarczonej podaży w historii polskiego rynku handlowego. Obecnie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga 11 mln. 134 tys. mkw., z czego 8 mln. mkw. przypada na centra handlowe.

Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane rynki Polski Wschodniej obecnie nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc. powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: Lubelskim i Podlaskim. Z kolei, po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach, nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski, na którą przypada ok. 40 proc.  powstającej obecnie powierzchni.

Sprzedaż detaliczna w grudniu 2012 r. zanotowała pierwszy od lat spadek (r-d-r), który powtórzył się w danych za luty. Pomimo pozytywnych prognoz makroekonomicznych na 2013 r. gracze na rynku pozostają ostrożni. Niektóre firmy optymalizują swoje sieci sprzedaży, inne przekierowują swoją ekspansję do największych miast w kraju. Istnieją jednak i tacy najemcy, którzy wraz z dobrymi wynikami kontynuują dynamiczny rozwój. Debiutują nowe marki, zarówno krajowe jak i zagraniczne. Sinsay (LPP) z sukcesem weszła na rynek, wyprzedzając wkrótce po otwarciu wyniki innych marek grupy. Należy również wspomnieć o debiucie sieci Hollister, (spółka-córka Abercrombie & Fitch), która otworzyła pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Mokotów.

Zgłaszając popyt na nową powierzchnie, najemcy najchętniej wybierają obiekty istniejące, z mocną pozycją rynkową lub – w przypadku projektów w budowie - te, których termin ukończenia jest możliwie najbliższy. Istnieją jednak ciekawe wyjątki –  Galeria Wilanów i Galeria Białołęka planowane w Warszawie (GTC) lub Forum Radunia w Gdańsku (Multi Development), cieszą się dużym zainteresowaniem potencjalnych najemców.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu aglomeracjach wynosił w styczniu 2013 r. średnio ok. 2,6 proc. Z kolei w miastach o liczbie mieszkańców między 200 tys. a 400 tys., najwyższym wskaźnikiem charakteryzował się Radom (7,6 proc.), a najniższym Lublin (1,0 proc.). Duży wolumen nowej powierzchni w budowie spowoduje lekki wzrost tego wskaźnika w kolejnych miesiącach.

Wysokość tzw. czynszów „prime” - płaconych za lokal o powierzchni 100 mkw. dobrze zlokalizowany w wiodącym centrum – różni się w zależności od miasta i nie zmieniła się w sposób znaczący w ostatnim czasie. Najwyższe stawki obowiązują w Warszawie (80-95 euro/mkw./miesiąc), a następnie we Wrocławiu (47-55 euro) i Aglomeracji Katowickiej (42-50). Analitycy Jones Lang LaSalle spodziewają się jednak tendencji zniżkowej w słabiej funkcjonujących obiektach, w rezultacie planowanych na ten rok nowych otwarć. 

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×