Tu jesteś:

JLL analizuje wpływ e-commerce na różne dziedziny handlu

Pomimo wzrostu, dostęp do Internetu w regionie CEE wciąż utrzymuje się na niższym poziomie niż w krajach Europy Zachodniej. Jest to bezpośrednią przyczyną, dla której sektor e-commerce nie rozwija się równomiernie w poszczególnych krajach Europy Środkowej i Wschodniej – wynika z raportu Jones Lang LaSalle na temat rozwoju e-commerce.

Według danych GfK Polonia, największej liczby transakcji dokonują 30- i 40-latkowie. Polski rynek internetowy od kilku lat przeżywa boom. W 2011 r. odnotowano jego wzrost na poziomie 32 proc., w rezultacie czego 3,1 proc. sprzedaży detalicznej generowane jest obecnie przez e-handel.

Wpływ odzieżowych e-sklepów na wyniki sklepów tradycyjnych w regionie CEE jest nieznaczny. Część konsumentów pozostaje nieufna wobec zakupów na odległość, głównie ze względu na brak możliwości przymiarki i sprawdzenia jakości danego produktu. Z kolei inni klienci uważają płatności online za mało bezpieczne lub obawiają się, że dokonanie ewentualnego zwrotu będzie kłopotliwe.

Artykuły dziecięce są jednymi z produktów najczęściej kupowanych w Internecie. Wzrost generują takie czynniki jak wysoki koszt związany z wychowaniem dziecka, brak możliwości wygospodarowania czasu oraz trudności związane z robieniem zakupów z małym dzieckiem.
Zakupy spożywcze to sektor e-commerce, w którym jakość odgrywa kluczową rolę. W regionie CEE ten segment rynku znajduje się w różnych fazach rozwoju - od początkowej (Serbia, Rumunia), do zaawansowanej (Czechy i Polska).

Segment budowlany/ dom i ogród jest przykładem sektora, którego potencjalni klienci najpierw zapoznają się z produktami w sklepach tradycyjnych, by następnie dokonać zakupu online. Produkty najczęściej kupowane drogą elektroniczną to te, które podlegają standaryzacji, np. materiały budowlane, ceramika i narzędzia.

Osoby dokonujący zakupu biżuterii i luksusowych akcesoriów cenią poczucie ekskluzywności, którego sklep internetowy może nie zapewnić w satysfakcjonującym odbiorcę stopniu. Zakupy internetowe są kojarzone z wygodą i polowaniem na okazje, co jest niespójne ze sposobem w jaki marki luksusowe chcą być postrzegane przez swoich kluczowych klientów.

Do wzrostu segmentu produktów z kategorii zdrowia i urody przyczyniają się przede wszystkim niskie ceny, czego potwierdzeniem jest fakt, że to właśnie kosmetyki są jednymi z najczęściej wyszukiwanych w porównywarkach cen. Na dłuższą metę, efekt showroomingu może więc stanowić zagrożenie dla luksusowych perfumerii.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×