Tu jesteś:

Hiper i supermarkety w kryzysie

Udział hiper i supermarketów w rynku handlu detalicznego w ciągu najbliższej dekady może zmniejszyć się nawet o 20 proc. Skorzystają na tym sieci dyskontów, które będą notować stały wzrost, podobnie jak sprzedaż online. Takie wnioski płyną z raportu ,,How Brands Can Prepare for European Retailing’s Tectonic Shifts” opracowanego przez firmę doradczą Bain & Company.

Bain & Company wraz ze stowarzyszeniem producentów dóbr konsumpcyjnych AIM, przeprowadził badanie dotyczące największych wyzwań stojących przed branżą handlu detalicznego. Wzięli w nim udział przedstawiciele 30 czołowych producentów artykułów codziennego użytku dostępnych w sklepach spożywczych w Europie. Wyniki badania wskazują trzy tendencje, które będą mieć istotny wpływ na kształtowanie się rynku handlu w Europie.

Kryzys modelu big-box. Hiper i supermarkety, oferujące zarówno dobra konsumpcyjne jak i produkty niespożywcze (non-food), umożliwiają nabywanie towarów w niskich cenach głównie ze względu na skalę zakupów. Zmiana stylu życia konsumentów oraz procesy urbanizacyjne powodują, że konsumenci coraz mniej chętnie jeżdżą do oddalonych o co najmniej kilka kilometrów sklepów. Jak wynika z danych Planet Retail forma ta w ciągu ostatnich lat straciła na konkurencyjności nawet o kilka procent. Badania Bain & Company wskazują natomiast, że w ciągu najbliższej dekady spadek udziału hiper i supermarketów może wynieść od 10 do nawet 20 proc.

Wzrost popularności sieci dyskontów, takich jak Lidl, czy Aldi. Od samego początku sklepy te opierały ofertę na dostarczaniu produktów własnych marek w najlepszej jakości za rozsądna cenę (ang. value for money). Z czasem model ten ewoluował, przyczyniając się do wprowadzenia znanych marek w korzystnej ofercie cenowej. Cechą charakterystyczną dyskontów jest bliskość sklepów oraz ich współpraca jedynie z wyselekcjonowanymi markami. Wyraźnie widać, że model ten wpisuje się w oczekiwania klientów, którzy wolą robić zakupy częściej, ceniąc sobie bliskość, połączoną z dostępnością podstawowych produktów w spożywczych w jednym miejscu. Choć model ten w Europie funkcjonuje już od dawna, to przybrał on na atrakcyjności w ostatnich latach. W Polsce tylko Lidl i Biedronka mają łącznie ponad 30 proc. udziałów w rynku.

E-handel w górę. Rozwój nowych technologii powodujący zwiększenie popularności smartfonów i tabletów przekłada się na wzrost rynku e-commerce. W Europie Zachodniej w niektórych segmentach rynku np. kosmetykach, artykułach dla zwierząt, czy produktach dla dzieci e-handel osiągnął już poziom ponad 5 proc. Według badań Bain & Company w 2020 roku może się on zwiększyć do nawet kilkunastu procent.

Wskazane w raporcie trendy są wyraźnie widoczne w Polsce. W ubiegłym roku wzrost liczby dyskontów nie był tak wysoki, jak w poprzednich latach, ale i tak wyniósł on prawie 150 placówek. Dynamika wartości handlu internetowego sięga kilkunastu procent. Natomiast w kategorii hipermarketów widać wyraźnie zahamowanie tendencji wzrostowej.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×