Tu jesteś:

GfK Polonia: siła nabywcza przeciętnego Polaka to 4 650 euro rocznie

Przeciętny mieszkaniec Europy dysponuje siłą nabywczą w wysokości 11 699 euro - taką kwotę może przeznaczyć na zakup towarów i usług w ciągu roku.

Z kolei przeciętny Polak z siłą nabywczą sięgającą 4 650 euro (39,7 proc. średniej europejskiej, 20 583 zł) znajduje się na 29. miejscu w rankingu zamożności europejskich konsumentów – wynika z Indeksu Siły Nabywczej GfK Polonia, przedstawionego na konferencji Polskiej Rady Centrów Handlowych i przygotowanego przez Retail Research Forum, które tworzą największe firmy zajmujące się badaniem i doradztwem na rynku nieruchomości handlowych.

- W Polsce mieszkańcy tylko 15 z 379 powiatów osiągają siłę nabywczą na poziomie 50 proc. średniej europejskiej. Są to mieszkańcy największych polskich miast, a także powiatów zlokalizowanych na południowy zachód od stolicy oraz mieszkańcy Płocka i Lubina – mówił na konferencji Przemysław Dwojak,, GfK Polonia.
Najzamożniejsi są konsumenci mieszkający w stolicy – przeciętny warszawiak ma do wydania w ciągu roku 7 786 euro (34 467 zł), co stanowi 66,7 proc. średniej europejskiej, a 167 proc. średniej siły nabywczej w Polsce.

Jak podało GfK Polonia, w przypadku największych polskich aglomeracji najwyższy potencjał nabywczy koncentruje się w samych miastach-stolicach aglomeracji lub na ich obrzeżach, w miejscowościach (gminach) sypialniach dla pracowników dużych ośrodków miejskich.

Charakterystyczna dla polskich aglomeracji jest duża dysproporcja zamożności mieszkańców poszczególnych gmin wchodzących w ich skład. Widać to doskonale na przykładzie obszaru Krakowa i okolic, gdzie uśrednieni najzamożniejsi mieszkańcy osiągają poziom 127,7 proc. średniej krajowej, a najbiedniejsi jedynie 68,8 proc. - to prawie 60 p.p. różnicy.

Przeciętny mieszkaniec Polski dysponuje w tym roku potencjałem ekonomicznym w wysokości 20 583 zł. Pieniądze te przeznaczane są na niezbędne wydatki związane z utrzymaniem, zakupami artykułów codziennego użytku oraz na zakupy związane z przyjemnościami, a także na inwestycje. W porównaniu z rokiem 2009 odnotowaliśmy nieznaczny spadek (o 1,5 proc.) zamożności przeciętnego polskiego konsumenta w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to, że w skali roku wszyscy polscy konsumenci mają do wydania o 11,7 mld zł mniej.

Źródło: PRCH

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×