
Blue City
Mariaż sztuki i centrum handlowe coraz częściej się udaje i przynosi zyski obu stronom.
Najbardziej znanym polskim przykładem połączenia handlu i sztuki jest poznański Stary Browar, gdzie obok sklepów funkcjonują galerie sztuki, odbywają się wystawy. Świątynią handlu, ale i mekką sztuki nowoczesnej jest Wrocławski Dom Handlowy Renoma, a w Galerii Bronowice w Krakowie odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Warto jednak zwrócić uwagę, że sztuka wychodzi poza enklawy luksusu i pojawia się także w popularnych centrach handlowych, sąsiadując ze sklepami Zara czy H&M. Na przykład w ubiegłym roku w Centrum Handlowym Blue City wystawę swoich prac miał Tomasz Sikora, ceniony i wielokrotnie nagradzany fotograf.
- Charakter miejsca zawsze był istotnym czynnikiem sukcesu centrum handlowego. Jednak w ostatnich latach geniusloci zdecydowanie zyskał na znaczeniu. Głównie za sprawą zmian na rynku retail i rozwoju wielkich sieci odzieżowych. Coraz trudniej konkurować listą najemców. Jeśli dodać do tego nieustanny rozwój e-commerce, łatwo dojść do wniosku, że przestrzeń centrum handlowego musi być na tyle przyjazna, by mobilizować klientów do odwiedzin – mówi Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.
Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku.
- Sztuka świetnie sprawdza się w tej roli, nadaje miejscu klimat, decyduje o jego unikalności. I najważniejsze, całkowicie odmienia doświadczenie marki centrum. Zamiast budynku szczelnie wypełnionego sklepami i fast foodami otrzymujemy przestrzeń zaprojektowaną i skoncentrowaną na jego odbiorcy, gdzie miłe spędzanie czasu jest co najmniej tak samo istotne jak zakupy.Wystawy, instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą, wzbogacają centra handlowe i umożliwiają wielu osobom kontakt ze sztuką. Z kolei zarządcy obiektów handlowych mogą stać się mecenasami sztuki-wyjaśnia Rafał Grzeszkowski, artysta plastyk, creative director agencji reklamy Communication Unlimited.
Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących biznes i kulturę.
Źródło: CU
Poland
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.