Tu jesteś:

Centra handlowe pod lupą

Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Europie wzrosły w połowie 2017 roku do 160,8 mln m kw. – głównie za sprawą dużej aktywności deweloperów w Europie Środkowo-Wschodniej. W pierwszym półroczu 34 nowe centra handlowe i rozbudowy 21 obiektów dostarczyły na rynek 1,2 mln m kw. powierzchni, z czego prawie połowa powstała w Turcji. W drugiej połowie br. i w 2018 roku deweloperzy dostarczą na rynek 6,8 mln m kw. nowej powierzchni handlowej. 

Z danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły do 160,8 mln mkw.

W pierwszym półroczu rynek Europy Środkowo-Wschodniej powiększył się o 825 tys. mkw., natomiast w Europie Zachodniej, na którą przypada ponad dwie trzecie (68 proc.) całkowitej powierzchni w galeriach handlowych, wybudowano w tym czasie jedynie 344 tys. mkw. Zrealizowano łącznie 34 nowe inwestycje, które dostarczyły na rynek 84 proc. nowej podaży odnotowanej w pierwszej połowie roku, oraz rozbudowano 21 istniejących obiektów.

Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w Turcji – 566 tys. mkw., co stanowiło 48 proc. łącznej podaży. Na kolejnych miejscach znalazły się Rosja (186 tys. mkw.) i Włochy (107 tys. mkw.). 

Łączna ilość powierzchni dostarczonej na rynek w pierwszym półroczu była jednak o 11 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie 2016 r. Na aktywność deweloperską wpłynęły czynniki takie jak rosnąca konkurencja, zmiany zachowań konsumentów oraz rozwój kanału sprzedaży on-line. W budowie pozostaje obecnie 6,8 mln mkw. powierzchni handlowej, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r.

Łączne zasoby powierzchni handlowej w tym regionie Europy Zachodniej w połowie roku wyniosły 109,1 mln m kw. Pomimo niewielkiej aktywności deweloperskiej na trzech największych rynkach centrów handlowych, tj. Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemiec, rynki południowoeuropejskie nadal rozwijały się dynamicznie. Największą dynamikę odnotowano we Włoszech, gdzie powstało ponad 100 tys. m kw. nowej powierzchni, czyli przeszło 30 proc. łącznej powierzchni handlowej dostarczonej w Europie Zachodniej w pierwszym półroczu 2017 r.

Najwięcej powierzchni handlowej w przygotowaniu w Europie na drugie półrocze 2017 r. i 2018 r. znajduje się obecnie w Rosji – 1,7 mln m kw., co stanowi ok. jednej trzeciej łącznego wolumenu. W związku z coraz szybszym rozwojem rynku nieruchomości handlowych w odleglejszych rejonach Rosji takich jak Władywostok, Chabarowsk i Grozny, jedynie 13 proc. powierzchni w przygotowaniu przypada na Moskwę.

W Polsce, pomimo wolniejszego tempa rozwoju rynku centrów handlowych w pierwszej połowie bieżącego roku, obecnie w budowie znajduje się 600 tys. mkw. powierzchni, z czego prawie jedna trzecia w Warszawie, gdzie podaż na poziomie przekraczającym średni nie wpłynęła negatywnie na aktywność deweloperów.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×