Tu jesteś:

UOKiK nakłada prawie milion złotych kary na Apart

UOKiK uznał, że jedna z sieci sprzedających biżuterię - Apart - naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Poszło o dziewięć różnych praktyk, za które Urząd nałożył na spółkę karę ponad 975 tys. zł - czytamy w portalu gazeta.pl.

Postępowanie trwało od lutego 2012 r., UOKiK zakwestionował zapisy w regulaminie sklepu internetowego z biżuterią i zapisy na paragonach z tradycyjnych sklepów.

Spółka przy zakupach internetowych wyłączała swoją odpowiedzialność za przesyłkę, jeśli paczkę dostarczała firma kurierska (np. gdy klient nie mógł umówić się z kurierem na konkretną godzinę przesyłki lub gdy czas dostawy był wydłużony). Jednak zdaniem Urzędu każdy sprzedawca odpowiada wobec klienta nie tylko za swoje zaniedbania, ale i podwykonawców. A w tej sytuacji Apart mógłby uniknąć odpowiedzialności za opóźnienia, a konsument straciłby możliwość dochodzenia swoich praw - podaje gazeta.pl.

 Apart wymagał też, by spisywać protokół szkody w obecności kuriera - jeśli go nie było, spółka nie rozpatrywała reklamacji uszkodzonego towaru.

Według UOKiK taki wymóg nie ma oparcia w przepisach i jest "nadmiernie uciążliwą formalnością". Bo zgodnie z prawem nie można uzależniać dochodzenia roszczeń od spisania protokołu. "Ponadto, niektóre uszkodzenia nie są widoczne na pierwszy rzut oka, a w obecności kuriera konsument ma zazwyczaj ograniczone możliwości sprawdzenia towaru" - pisze UOKiK w komunikacie.

Urząd sprawdził też, co Apart wypisywał na paragonach. I uznał, że informacje wprowadzały klientów w błąd. A chodzi o informację, że reklamacja jest możliwa tylko na podstawie paragonu. Zgodnie z przepisami dowodami zakupu mogą być jednak też faktury, wyciągi z konta czy potwierdzenia płatności kartą. UOKiK zakwestionował też zapis, który mówił o tym, że jeśli klient nie odebrał przesyłki przez sześć miesięcy, to przesyłkę uważa się za porzuconą. "Według przepisów, gdy konsument nie odbiera przesyłki, sprzedawca ma prawo obciążyć go kosztami przechowywania. Może także wyznaczyć czas na jej odebranie. Niedozwolone jest jednak arbitralne decydowanie, że nieodebranie przesyłki oznacza jej utratę" - czytamy w uzasadnieniu decyzji UOKiK.

 Decyzja o karze nie jest ostateczna, Apart może odwołać się od niej do sądu - informuje gazeta.pl.

Źródło: gazeta.pl

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×