Tu jesteś:

Mniejsze zainteresowanie sieci handlowych polskim rynkiem

Salon Desigual

Według najnowszych badań CBRE, międzynarodowe sieci handlowe w planach na przyszły rok wciąż mają prowadzenie ekspansji na dużą skalę, na przekór niesprzyjającym warunkom na rynku konsumenckim oraz rosnącemu znaczeniu sprzedaży internetowej.W raporcie pierwsze miejsce wśród państw najczęściej wskazywanych jako miejsce ekspansji zajmują Włochy, Polska znalazła się na 10 miejscu.

Najnowszy raport CBRE How Active are Retailers in EMEA - Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA – analizuje nastawienie oraz plany ekspansji ponad 200 wiodących międzynarodowych sieci handlowych w przyszłym roku. Raport został opracowany na podstawie wywiadów przeprowadzonych latem 2011 roku.

Blisko trzy czwarte spośród międzynarodowych detalistów (71 proc.) planuje otwarcie ponad pięciu sklepów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) przed końcem 2012 roku., przy czym 20 proc. firm ma zamiar otworzyć przed końcem przyszłego roku 40 i więcej sklepów — w 2011 roku było to 18 proc. ogółu detalistów.

Roczny raport badawczy CBRE „Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA” wykazał, że chociaż firmy chcą w przyszłym roku prowadzić sprzedaż detaliczną w wielu krajach — zarówno na rynkach dojrzałych, jak i rozwijających się — to swoją uwagę poświęcą głównie otwieraniu sklepów w krajach, w których są już obecne od pewnego czasu. Podobną strategię firmy przyjmowały też w 2011 roku. Na czele rankingu krajów wybieranych przez sieci handlowe jako cel ekspansji po raz pierwszy znalazły się Włochy, które w zeszłym roku zajmowały ósmą pozycję. Za Włochami uplasowały się Niemcy, Rosja, Hiszpania i Francja — jest to pięć krajów najchętniej wybieranych jako rynki zbytu na rok 2012. Ponad 30 proc. wszystkich detalistów planuje prowadzić sprzedaż w każdym z tych państw. Polska znalazła się na 10 miejscu (w zeszłym roku zajmowała 2 pozycję). 26 proc. badanych sieci handlowych planuje ekspansję w naszym kraju.

W ostatnich latach sieci handlowe skupiały swoją uwagę na Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, ale teraz wielu z nich poszukuje nowych możliwości. Mimo że nie zanosi się na znaczny wzrost wydatków włoskich konsumentów, możliwość skierowania działalności na rynek, na którym międzynarodowe marki są wciąż słabo reprezentowane, i który dość intensywnie rozwija się w dziedzinie sprzedaży detalicznej, stanowi atrakcyjną okazję dla wielu firm. Względnie silna gospodarka Niemiec wciąż przyciąga nowych detalistów, zaś Rosja wspięła się z szóstego miejsca w rankingu na trzecie dzięki swojej silnej gospodarce i perspektywie zwiększających się wydatków konsumenckich.

Na Bliskim Wschodzie rynki Arabii Saudyjskiej, Kuwejtu i Kataru także doświadczają znacznego wzrostu zainteresowania ze strony sieci handlowych w porównaniu z rokiem ubiegłym — ponad 15 proc. badanych firm planuje rozwijać działalność w tych krajach w 2012 roku. Wysoki poziom zamożności, większa odporność tamtejszych gospodarek niż w przypadku Europy oraz stosunkowo niewielka obecność marek zagranicznych to atrakcyjna kombinacja czynników, która przyciągają detalistów pragnących rozszerzać swoją działalność. Realizację ambicji sprzedawców w tym regionie ułatwia także powstawanie nowych centrów handlowych.

Chociaż sieci handlowe zorientowane są na wiele różnych rynków docelowych, to nadal starają się zminimalizować ryzyko. Ponad połowa z nich (52 proc.) planuje otworzyć sklepy w nowych miastach, ale na rynkach, na których są już obecni — podobny odsetek odnotowano w zeszłym roku. Wzrosła też liczba detalistów zamierzających otworzyć dodatkowe sklepy w miastach, w których prowadzą już działalność — z 9 proc. w roku ubiegłym do 17 proc. w tym roku — co potwierdza, że firmy skupiają się rynkach, które najlepiej znają. Pomimo tej powściągliwości, prawie jedna trzecia detalistów (30 proc.) ma zamiar wkroczyć w 2012 roku na nowe rynki — podobny odsetek wykazało ubiegłoroczne badanie.

Value & Denim (produkty i odzież dżinsowa w przystępnych cenach)  to najbardziej atrakcyjny sektor, w ramach którego detaliści planują otworzyć w 2012 roku średnio 36 sklepów (wzrost w stosunku do 30,3 sklepów w roku ubiegłym). W obliczu kurczących się dochodów rozporządzalnych, wielu konsumentów decyduje się na zakup tańszych produktów, a detaliści oferujący przystępne ceny wykorzystują tę sytuację, by zdobyć większy udział w rynku.

Pomimo zawirowań gospodarczych sektor mody luksusowej i biznesowej również dobrze sobie radzi — działające w nim firmy planują otworzyć w 2012 roku średnio 15,1 sklepu, czyli nieco więcej niż zakładały ich plany na rok 2011. Koncerny takie jak LVMH (do którego należy marka Louis Vuitton) czy Burberry informowały ostatnio o znaczącym wzroście sprzedaży. Cały sektor z coraz większym impetem wkracza na rynki rozwijające się. Z kolei przedsiębiorcy działający na rynku elektroniki użytkowej wykazali się najmniejszą ekspansywnością — planują oni otworzyć o połowę mniej sklepów niż w zeszłym roku. Nie jest to zaskakujące w sytuacji, gdy klienci ograniczają wydatki na najdroższe produkty, a kiedy już kupują urządzenia elektroniczne, to coraz częściej robią to przez internet.

Sprzedaż internetowa nadal zajmuje ważne miejsce w planach detalistów. Chociaż podejście wielokanałowe jest najlepszą metodą na maksymalne zwiększenie potencjału sprzedażowego, to w najbliższych latach najszybciej rozwijać się będą właśnie internetowe platformy handlowe — trzy czwarte wszystkich detalistów planuje zwiększyć swoją zdolność transakcyjną w 2012 roku. Badania CBRE wykazują, że 43 proc. sprzedawców detalicznych planuje w przyszłym roku znacząco poszerzyć swoją ofertę produktów dostępnych w sieci, a 28 proc. zamierza istotnie zwiększyć zasięg geograficzny swojej zdolności transakcyjnej. Wielu sprzedawców rozpoczyna działalność w nowym kraju od uruchomienia platformy internetowej w celu rozpoznania rynku, zanim zainwestują w otwarcie fizycznego sklepu. W wielu przypadkach wystarczająca jest obecność na rynku on-line.

10 najbardziej popularnych kierunków ekspansji sieci handlowych

 

Kraj Pozycja 2011 Pozycja 2010 % sieci handlowych zainteresowanych rynkiem
Włochy 1 8 47%
Niemcy 2 1 37%
Rosja 3 6 35%
Hiszpania 4 4 34%
Francja 5 3 33%
Wielka Brytania 6 5 32%
Szwajcaria 7 12 28%
Czechy 7 7 28%
Austria 9 9 27%
Polska 10 2 26%
Belgia 10 10 26%

Żródło:CBRE

Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE, powiedziała: “Spadek pozycji Polski w rankingu jest związany z brakiem dostępnej nowoczesnej powierzchni handlowej. Dokładnie tak jak przewidywaliśmy rok temu - plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i znacznie wpłynęły na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach. Podkreślaliśmy - jeżeli nie będzie dramatycznej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci pragnące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru. I tak dokładnie się stało. Obecnie jest w budowie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnych centrów handlowych różnych formatów i mamy nadzieję, że to znacznie polepszy naszą sytuację i dostępność powierzchni zarówno dla nowych jak i istniejących na polskim rynku sieci handlowych.”

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×