Tu jesteś:

Sektor BPO w Polsce na koniec 2011 roku i perspektywy na przyszłość

Park Biznesu Teofilów w Łodzi.

Europa Środkowo-Wschodnia oferuje korzystne warunki dla sektora BPO i z powodzeniem zaczyna konkurować na tym polu z Indiami czy Chinami. Poza relatywnie niskimi kosztami obsługi centrów biznesowych zlokalizowanych w tej części świata – komentuje Łukasz Maciak, dyrektor inwestycji komercyjnych funduszy nieruchomości Arka.

Na korzyść Europy Środkowo-Wschodniej przemawia bliskość kulturowa z krajami Europy Zachodniej i USA oraz coraz wyższy poziom świadczonych usług. Najszybciej rozwijającą się lokalizacją w dziedzinie BPO jest obecnie Polska, a przedsiębiorstwa outsourcingowe stają się ważnymi pracodawcami w wielu dużych miastach.

Obecnie w Polsce znajduje się ponad 280 centrów usług biznesowych, z czego ok. 70 proc. należy do sektora BPO / ITO / SSC, natomiast pozostałe 30 proc. to centra R&D. Głównymi miastami skupiającymi przedsiębiorstwa offshoringowe są Warszawa, Kraków, Wrocław i Łódź, gdzie zlokalizowanych jest więcej niż połowa takich firm. Centra usług biznesowych z kapitałem zagranicznym na koniec 2011 roku zatrudniały w Polsce ok. 75 000 osób, z czego 80 proc. to pracownicy z branż BPO / ITO / SSC. Największy udział zatrudnionych w outsourcingu w ogóle mieszkańców jest w Łodzi, natomiast we Wrocławiu dominuje branża R&D. Łódź obecnie jest jednym z miast, które stosują największe zachęty dla inwestorów. Dofinansowania dla nowych pracodawców stanowią aż 50 proc. kosztów inwestycji, bądź 50 proc. kosztów zatrudnienia przez pierwsze dwa lata funkcjonowania w Łodzi. Co więcej, w tym trzecim co do wielkości mieście w Polsce znajduje się dużo nowoczesnej, gotowej do zasiedlenia, powierzchni biurowej dostosowanej do potrzeb BPO.

Gospodarka korzysta z oferty przedsiębiorstw BPO z powodu możliwości optymalizacji kosztów oraz potrzeby podnoszenia jakości świadczonych usług. Firmy outsourcingowe szukając dla siebie lokalizacji potrzebują zarówno miejsca z dużą dostępnością wykwalifikowanej kadry pracowniczej, jak i odpowiedniej siedziby. Obecnie inwestycje biurowe przygotowywane są bezpośrednio pod konkretnego najemcę bądź sektor. Biura pod przedsiębiorstwa outsourcingowe powinny oferować nie tylko relatywnie niskie koszty najmu, ale także spełniać szereg niezbędnych wymagań technicznych.

Przewidywania na najbliższe lata dla sektorów outsourcingowych w Polsce są optymistyczne i prognozowane jest stałe zwiększanie zatrudnienia w branży. Należy jednak pamiętać o stałym postępie technologicznym, który powoduje stopniową automatyzację procesów biznesowych. Nieuniknione jest wyprzedzanie trendów i właściwe planowanie inwestycji w edukację oraz pogłębianie wiedzy eksperckiej potencjalnych przyszłych pracowników - podsumowuje Łukasz Maciak.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×