Tu jesteś:

Jak zmieniły się biura w ciągu ostatnich 20 lat?

Sylwia Pędzińska, partner w Colliers International, dyrektor działu Workplace Innovation

Zarządzający biznesem w Polsce coraz wyraźniej dostrzegają znaczenie nowoczesnej aranżacji przestrzeni biurowej. Sztuczna inteligencja i nowe technologie zmienią w przyszłości metody pracy i wystrój biur, ale nadal kluczową rolę będzie odgrywał człowiek. O tym, jak zmieniła się przestrzeń biurowa w ciągu ostatnich 2 dekad, opowiada Sylwia Pędzińska, dyrektor działu Workplace Innovation w Colliers International - firmie doradczej, która od 20 lat doradza klientom na polskim rynku nieruchomości komercyjnych.

Przestrzenie typu open space bez podziału na hierarchię, do połowy XIX w. były raczej normą niż wyjątkiem. Pierwsze stricte „biurowe” budynki, takie jak Royal Admiralty Building czy East India House przy Leadenhall Street w Londynie oparte były o przestrzenie wspólne, w których osoby nadzorujące prowadzone prace, znajdowały się w jednym pomieszczeniu ze swoimi podwładnymi.

Z czasem środowisko pracy ewoluowało w kierunku bardziej hierarchicznej aranżacji przestrzeni z oddzielnymi pokojami dla kadry zarządzającej. Praca w otwartej przestrzeni biurowej stopniowo upowszechniła się w Polsce w połowie lat 90., wraz z nadejściem pierwszych międzynarodowych korporacji. Choć współczesne biura są coraz bardziej innowacyjne i oryginalne, to nadal wiele miejsc pracy przypomina biura z minionej epoki. 

Zmiana aranżacji przestrzeni biurowej jest stosunkowo nowym zjawiskiem. Rewolucyjne podejście do organizacji pracy w biurach jest efektem dynamicznego rozwoju i upowszechnienia się nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także czynników demograficznych, które znacząco zmieniają tradycyjny model pracy. Smartfon, laptop czy sieć Wi-Fi są powszechnie używane w niemal każdym biurze. Dzięki nowym technologiom można pracować także poza biurem np. w domu, kawiarni, parku, itp. Tym samym, zaciera się granica między życiem prywatnym a zawodowym.

Na rynek pracy wchodzą przedstawiciele młodszego pokolenia mający odmienne podejście do pracy niż ich starsi koledzy. Najmłodsi pracownicy cenią sobie większą swobodę i chcą być oceniani za efekty, a nie za czas spędzony za biurkiem. Zachodzące zmiany wymagają od menedżerów zupełnie innego sposobu myślenia o przestrzeni biurowej, niż jeszcze kilka lat temu.

Jakość środowiska pracy realnie wpływa na efektywność i satysfakcję pracowników, a także na atrakcyjność pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów. W efekcie, firmy zaczynają odchodzić od standardowego modelu biura na rzecz zindywidualizowanej przestrzeni, odzwierciedlającej wartości firmy i jej specyfikę. Nigdy dotąd nie projektowano na taką skalę specjalnych przestrzeni, sprzyjających pracy indywidualnej, w ciszy lub w grupach, albo przestrzeni przeznaczonych do relaksu i odpoczynku.

— Dzisiejsze biuro jest ważnym ogniwem łączącym pracowników z firmą. Tworzy więzi międzyludzkie i buduje unikalną tożsamość każdej firmy. Biuro staje się narzędziem employer brandingowym i może być źródłem przewagi konkurencyjnej. Należy jednak pamiętać, że przestrzeń biurowa może zarówno ułatwić, jak i utrudnić realizację zadań. Dlatego warto przy wsparciu zaufanego i doświadczonego partnera odpowiednio zaplanować biuro z myślą o bieżących i przyszłych potrzebach pracowników z różnych pokoleń. Takie podejście pozwoli również obniżyć koszty ewentualnych zmian organizacyjnych w przyszłości — mówi Sylwia Pędzińska, partner w Colliers International, dyrektor działu Workplace Innovation.

Colliers International w zeszłym roku uruchomił w Polsce wyspecjalizowany dział Workplace Innovation, który doradza klientom przy tworzeniu strategii środowiska pracy i zarządzaniu zmianą. Wyróżnia go nowoczesne podejście do przestrzeni pracy, integrujące wiedzę i doświadczenie doradców nieruchomości, architektów, psychologów biznesu, socjologów i osób z obszaru HR. Łączenie zróżnicowanych kompetencji pozwala na analizę sytuacji danej firmy, zrozumienie jej potrzeb i wypracowanie wielopłaszczyznowej strategii dalszego działania.  

W najbliższych latach coraz więcej firm będzie inwestować w sztuczną inteligencję i automatyzację powtarzalnych procesów, by zwiększyć konkurencyjność. Co istotne, praca oparta na relacjach międzyludzkich nadal będzie odgrywać kluczową rolę, choć zmieni się dotychczasowy model pracy, polegający na przypisaniu pracownika do jednego biurka. Praca w przyszłości jeszcze w większym stopniu będzie wymagała od pracowników holistycznego spojrzenia, analizy i wyciągania wniosków, które następnie przełożą się na kreatywne rozwiązania. Upowszechni się system pracy projektowej w zespołach, składających się ze specjalistów z różnych dziedzin i krajów.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×