Tu jesteś:
  • The City
  •  Biura
  •  Najemcy
  •  Największe wyzwania dla najemców z sektora biurowego w 2012 r. cz.2

Największe wyzwania dla najemców z sektora biurowego w 2012 r. cz.2

Wybór odpowiedniej lokalizacji biura jest decyzją, która w znaczny sposób wpływa na funkcjonowanie całej firmy. Z jednej strony, koszty najmu powierzchni stanowią bardzo często istotny udział w wydatkach przedsiębiorstwa, jednak z drugiej strony, lokalizacja biura w znacznym stopniu wpływa na jego funkcjonowanie mówi w rozmowie z THE CITY, Konrad Heidinger, konsultant w dziale doradztwa i badań rynku w CBRE.

Biuro przestaje być jedynie przestrzenią, na której pracownik świadczy usługi dla swojego pracodawcy, lecz urasta powoli do rangi miejsca, wokół którego rozgrywa się znaczna część życia zatrudnionego. Dlatego właśnie tak ważna jest lokalizacja zapewniająca pełną paletę usług towarzyszących biznesowi, czyli między innymi placówki banków, restauracje, kawiarnie, ale również centra fitness, kina, pralnie, supermarket, przedszkole, drogerie czy kioski.

Poważnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw, które zastanawiają się nad nowym miejscem dla swojego biura, jest wybór optymalnej lokalizacji z punktu widzenia pracowników, którzy będą dojeżdżać do swojego miejsca pracy. Ze względu na fakt, iż długi czas dojazdu wydłuża faktyczny okres, jaki zatrudnieni spędzają poza domem, coraz częściej spotykamy się ze zleceniami dotyczącymi pomocy w wyborze optymalnej lokalizacji biura na podstawie kodów pocztowych przypisanych do adresów zamieszkania pracowników.

W większości przypadków biuro w centrum miasta pozwala na optymalizację czasu dojazdu pracowników, jednak taka lokalizacja wiąże się zazwyczaj z relatywnie wyższymi kosztami najmu. Ze względu na ograniczoną dostępność gruntów, w ścisłych centrach biznesowych miast takich jak Warszawa powstaje relatywnie mało nowej powierzchni biurowej. W długim okresie wiąże się to ze wzrostem stawek czynszowych, co dla niektórych najemców oznacza konieczność przeniesienia biura z dala od centrum, gdzie poziom czynszu jest zdecydowanie niższy.

W związku z tym, iż umowy podpisywane są zazwyczaj na 5–10 lat, najemcy, decydując się na ilość wynajmowanej powierzchni, muszą brać pod uwagę swoje plany dotyczące zatrudnienia w ciągu kolejnych kilku lat. Taka decyzja nie należy do najłatwiejszych, szczególnie gdy wziąć pod uwagę zmienność nastrojów na globalnych rynkach finansowych, które w pewnym stopniu przekładają się na sytuację gospodarczą Polski. Co więcej, ze względu na fakt, iż stawki czynszowe w najbardziej atrakcyjnych biurach są zazwyczaj wyrażone w euro, różnice kursowe mogą w istotny stopniu wpłynąć na faktyczny koszt najmu ponoszony przez przedsiębiorstwa.

Kolejnym wyzwaniem, przed którym stoją najemcy, jest aranżacja powierzchni. Od dłuższego czasu na rynku obserwowany jest wzrost zainteresowania aranżacją powierzchni typu open space. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa takie rozwiązanie jest niezwykle korzystne, gdyż umożliwia z jednej strony ograniczenie niezbędnej powierzchni biurowej, z drugiej natomiast – pozwala na sprawniejszy przepływ informacji oraz pomysłów między pracownikami wskutek wyeliminowania fizycznych barier dzielących poszczególne jednostki organizacyjne. Jednak to, co wydaje się korzystne z punktu widzenia pracodawcy, niekoniecznie musi się podobać pracownikom, którzy postrzegają zazwyczaj zmianę organizacji biura z gabinetowego na open space jako ograniczenie prywatności. Prawdziwym wyzwaniem dla najemców jest uzyskanie od pracowników akceptacji nowej aranżacji. Na rynku istnieją nawet doradcy korporacyjni, którzy oferują pomoc w przekonaniu zatrudnionych do przyjęcia nowego stanu rzeczy. Wygląd oraz sposób zarządzania nowoczesnym biurem ulegają nieustannej zmianie. W tym zakresie Polska poczyniła olbrzymi krok naprzód przez ostatnie dziesięciolecie. Należy się spodziewać, iż wraz z procesem dojrzewania rynku nieruchomości w Polsce kolejna dekada przyniesie dalsze zmiany w tej materii, stawiając przed najemcami zupełnie nowe wyzwania, takie jak większy nacisk na rozwiązania w zakresie zrównoważonego zarządzania, elastycznej aranżacji powierzchni biurowej czy też rozwiązań mobilnych kończy Konrad Heidinger.

Konrad Heidinger, konsultant w dziale doradztwa i badań rynku w CBRE.

Średnia ocena

Na podobny temat

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać nowe komentarze.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×